Bavarian Nordic-topchef: Vi kommer ikke til at droppe forskning

Det er ikke bare sådan at droppe forskningen, hvis man vil sikre en langsigtet forretning, forklarer Paul Chaplin. 
Topchef Paul Chaplin forstår godt, at spørgsmålet om, hvorvidt Bavarian Nordic har den rette ledelse, melder sig efter weekendens fiasko. | Foto: Bavarian Nordic /pr
Topchef Paul Chaplin forstår godt, at spørgsmålet om, hvorvidt Bavarian Nordic har den rette ledelse, melder sig efter weekendens fiasko. | Foto: Bavarian Nordic /pr

”Jeg skal være den første til at sige, at jeg er fuldstændig lige så skuffet som alle andre”.

Sådan lyder det fra Bavarian Nordics topchef Paul Chaplin i et interview med MedWatch. Ordene fra topchefen falder, efter han og resten af Bavarian Nordic i weekenden måtte skrinlægge udviklingen af hovedaktivet, en vaccinekandidat mod RS-virus.

Bavarian Nordic nåede ikke et endemål for effektivitet i alvorlig sygdom og lukníngen af RSV-programmet har indtil videre kostet 3,7 mia. kr. på Bavarian Nordics markedsværdi. 

Det har selvsagt kastet en masse skuffelse af sig hos Bavarian Nordics investorer, der i en artikel i Børsen ønsker, at vaccineselskabet lægger sin forskning på hylden og i stedet fokuserer udelukkende på sin eksisterende vaccineforretning.

Men det kommer ikke til at ske, lyder det fra Paul Chaplin. Forskningen er helt nødvendig for at holde de allerede kommercialiserede produkter ved lige, eksempelvis via indikationsudvidelser, holdbarhedsforøgelser, effektivitetsforsøgelser og omkostningsreduktioner.

”Det er ikke så enkelt som at sige, at vi bare burde have en kommerciel forretning og ikke arbejde videre med de aktiver, for så ville virksomheden stagnere. Den ville ikke vokse, og de investorer, der mener det, ville ikke længere være interesserede i at investere,” siger Paul Chaplin og fortsætter:

”Vi er nødt til at investere i F&U bare for at holde vores kommercielle aktiver konkurrencedygtige, og vi er nødt til at øge vores toplinje. Det kan man gøre gennem opkøb og udvikling af sine egne aktiver, som vi også tidligere har gjort med succes. Så det er interessant at høre, at investorerne mener, at vi skal stoppe med F&U, fordi i så fald vil de kommercielle aktiver ikke længere være konkurrencedygtige om et par år, og vi er stadig nødt til at øge toplinjen. Hvad ville de så investere i?,” spørger direktøren retorisk.

Vokset på trods af RSV

Paul Chaplin kan dog godt se en pointe i at stoppe med at forske i nye aktiver, men henviser i den forbindelse til fortiden. 

”Jeg har fuld forståelse for, at investorerne er blevet såret af resultatet. Og det, som nogle investorer måske ikke bryder sig om, er disse binære begivenheder, hvor man ser dramatiske fald i aktiekursen,” siger Paul Chaplin.

Han forklarer, at han og resten af ledelsen har gjort sit for at undgå en større katastrofe, som det sås i 2017, hvor Bavarian Nordic måtte droppe prostatakræft-vaccinen Prostvac med massive kursfald til følge. Dengang havde Bavarian Nordic kun ét godkendt produkt, koppevaccinen Jynneos/Imvamune, og der er siden da blevet spædet op med GSK-erhvervelserne Encepur og Rapipur, samt Emergent-vaccinerne Vaxchora og Vivotif. 

Dermed er der også tilføjet en voksende kommerciel forretning, bemærker Paul Chaplin, og det har afbødet et endnu større kursfald end de 26 pct., som aktien faldt med denne gang. 

Samtidig bemærker han også, at på samme tid som Bavarian Nordic både er vokset på top- og bundlinje, har man investeret massivt i forskning af RSV. 

Lys fremtid

Spørgsmålet er nu, hvor stort et setback tabet af RSV giver. Der er allerede elimineret 3,7 mia. kr. af markedsværdien, og Bavarian Nordic kommer nu ikke til at tage del i det milliardstore RSV-marked, som GSK allerede er inde på, og både Pfizer og Moderna banker på til.

Vil aktiefaldet komme til at begrænse Bavarian Nordics manøvrerum i fremtiden?

”Ingen ønsker at se et sådant fald i aktiekursen, men lad os se, hvordan vi handler i løbet af de næste tre-fire uger.”

”RSV-vaccinen ville være blevet lanceret i 2025, og det ville naturligvis have haft en positiv indvirkning på vores toplinje, hvis det var blevet en succes. Vi var dog nødt til at investere betydeligt mere i forskning og udvikling – det stopper bare ikke med et fase 3. Så vi skulle investere hundredvis af millioner mere i RSV. Det skal vi ikke længere. Så vores rentabilitet som virksomhed betyder, at vi kan opbygge kontantbeholdningen. Jeg ved, det er fjollet at sige lige nu, men jeg ser en lys fremtid på grund af de strategiske beslutninger, vi tog for år tilbage om at tilføje en kommerciel forretning”.

Har Bavarian Nordic den rigtige ledelse til at sikre en langsigtet og sund forretning?

”Det er et fair spørgsmål. Når der er en skuffelse, er det et spørgsmål, der altid kommer op. Det handler ikke kun om, hvad der skete i weekenden og en skuffelse over et aktiv, der ikke fungerer. Da jeg arvede stillingen i 2014, havde vi en meget mindre markedsværdi, end vi har i dag, vi havde Prostvac som vores eget pipeline-aktiv, og vi var ikke rentable”.

”I dag har vi en rentabel voksende forretning, vi har skabt værdi. Jeg ved godt, at ingen ønsker at se tilbage på tidligere succeser, men sidste år var vi det eneste firma med en koppe-vaccine i verden, og styrede hele det internationale udbud. Ikke dårligt for et firma med kun tusind ansatte. Vi har haft mange flere succeser, end vi har haft fiaskoer, men selvfølgelig gør fiaskoer ondt, og jeg forstår fuldt ud spørgsmålet om, hvorvidt det er tid for mig at gå eller ej. Men for at være ærlig er de mennesker, der skal beslutte det, bestyrelsen,” afslutter Paul Chaplin.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også