Fedmeforretning hos Novo Nordisk er fordoblet - men langt fra forventningen

Novo Nordisks samlede fedmeforretning er steget med 99 pct., men omsætningen af især Wegovy ligger langt under analytikernes forventninger op til regnskabet.
Foto: Novo Nordisk / PR
Foto: Novo Nordisk / PR

Novo Nordisk salg af de såkaldte obesity care-produkter, også kaldet lægemidler til fedmebehandling, er blevet så godt som fordoblet siden andet kvartal sidste år. Forretningen er i alt vokset med 99 pct. i perioden.

Det er imidlertid på ingen måde på linje med, hvad analytikerne havde forventet op til regnskabet, som er blevet offentliggjort onsdag eftermiddag.

Novo Nordisk omsatte Wegovy for 1181 mio. kr. mod estimeret 1453 mio. kr. blandt analytikerne ifølge estimater fra Novo Nordisk selv.

Forgængeren Sexenda overraskede imidlertid positivt med et salg på 2462 mio. kr. mod ventet 2080 mio. kr. i andet kvartal og 1907 mio. kr. i samme periode året før.

Wegovy har været Novo Nordisks helt store vækstdriver, men selskabet har været ramt af massive leveringsproblemer hos en underleverandør i USA, og med dagens regnskab ser det endnu ikke ud til at være helt forbi.

Problemet for leverandøren var, at man ikke kunne overholde de såkaldte Good Manufacturing Practice i arbejdet med at fylde Novo Nordisks injektionspenne til Wegovy. Novo Nordisk skriver imidlertid selv i regnskabet, at underleverandøren har påbegyndt produktionen i løbet andet kvartal i år, og forventes fuldt operative i slutningen af 2022.

Novo Nordisk oplyser i regnskabet, at man lige nu har en markedsandel på 92,7 pct. af det Nordamerikanske marked for fedmemidler. Flere spillere, herunder amerikanske Eli Lilly, er på vej ind på markedet med konkurrenter til Novo Nordisks GLP-1-analog semaglutid.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også