Lægemiddelstyrelsen indkalder branchen til høring om reklame for lægemidler

Vejledningen om reklame for lægemidler skal opdateres og deles i to. Én for mennesker, og én for dyr. Det er nu sendt i høring.
Vejledningen om reklame for lægemidler skal opdateres og deles i to. Arkivfoto. | Foto: Lægemiddelstyrelsen/PR
Vejledningen om reklame for lægemidler skal opdateres og deles i to. Arkivfoto. | Foto: Lægemiddelstyrelsen/PR

Nye regler for reklame for lægemiddel til dyr, får Lægemiddelstyrelsen til at adskille den ellers samlede vejledning for reklame for lægemidler til mennesker og en vejledning om reklame for lægemidler til dyr, således at hvert område er beskrevet samlet i hver sin vejledning.

I forbindelse med arbejdet har Lægemiddelstyrelsen indkaldt industrien til en høring om de to nye vejledninger, fremgår det af et brev fra styrelsen til høringsparterne, som tæller en lang række faglige organisationer og foreninger, patientforeninger og statslige myndigheder.

Det ny udkast til vejledningindeholder bl.a. nye afsnit om reklamebegrebet, reklame for lægemidler på internettet og sociale medier, vaccinationskampagner, pligttekst, dokumentationskrav, betaling for reklameplads, økonomiske fordele til patientforeninger, økonomiske fordele til sundhedspersoner og visse fagpersoner, reklame for lægemidler på internationale kongresser og konferencer i Danmark og udlevering af lægemiddelprøver.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også