Eli Lillys Trulicity viser bedre end ventet vækst

Ligesom Novo Nordisk har Eli Lilly godt gang i salget af diabetesmidler.
Foto: Mike Blake/REUTERS / X00030
Foto: Mike Blake/REUTERS / X00030
af marketwire

Novo Nordisks store amerikanske konkurrent, Eli Lilly, har ligesom det danske selskab slået forventningerne med hensyn til salget af sit største diabetes 2-middel.

Det viser regnskabet for fjerde kvartal.

Salget af GLP-1-midlet, Trulicity, som er i konkurrence med Novos Ozempic og forgængeren Victoza, steg 25 pct. til 1,88 mia. dollar. Analytikere adspurgt af Bloomberg News forudså kun en stigning til 1,78 mia. dollar.

Onsdagens regnskab fra Novo Nordisk viste også en solid vækst i GLP-1-forretning til behandling af type 2-diabetes. Her steg salget af Ozempic med 70 pct. målt i lokal valuta til 10,72 mia. kr. mod ventet 9,95 mia. kr.

Insulinanalogen Humalog, der konkurrerer med Novos Novolog, omsatte for 601,7 mio. dollar i kvartalet - et fald på 16 pct. sammenlignet med samme periode sidste år. Det skuffer i forhold til analytikerkonsensus på 664,8 mio. dollar ifølge Bloomberg.

Diabetespillen Jardiance leverede en salgsvækst på 38 pct. til 431,9 mio. dollar i kvartalet. Det var højere end ventet, da analytikerne havde ventet et salg på 406,7 mio. dollar.

Salget af Basaglar, der er en kopi af det langtidsvirkende insulin Lantus fra franske Sanofi, viste et salg på 242,4 mio. dollar i kvartalet – et fald på 14 pct. Her lød analytikernes forventning på et salg på 219,3 mio. dollar.


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også