Eli Lilly sælger mere end ventet - diabetesflagskib bidrager

Den store amerikanske Novo Nordisk-konkurrent Eli Lilly kommer overraskende positivt ud af 2020 efter en stærk slutspurt i salget af diabetesmidlet Trulicity.
Foto: George Frey/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: George Frey/Reuters/Ritzau Scanpix
af ritzau finans

Et bedre end ventet salg af diabetesmidlet Trulicity har i fjerde kvartal sidste år bidraget til at give en større end ventet omsætning for det amerikanske medicinalselskab Eli Lilly, der er konkurrent til danske Novo Nordisk.

Ifølge Bloomberg News omsatte Eli Lilly i fjerde kvartal for samlet 7,44 mia. dollar. Det var en stigning på 22 procent i forhold til samme kvartal året før, og det var derudover bedre end de 7,30 mia. dollar, som analytikerne havde sat næsen op efter.

Med til at give den bedre den bedre end ventede omsætning var en stigning i salget af Trulicity, der er Eli Lillys størst sælgende lægemiddel. I kvartalet omsatte diabetesmidlet for 1,50 mia. dollar. Det var 24 pct. mere end samme kvartal året før og bedre end de 1,40 mia. dollar, som analytikerne havde ventet.

Også indtjeningen overrasker positivt. Ifølge Bloomberg News er den justerede indtjening per aktie i kvartalet endt på 2,75 dollar. Det er mere end de 1,73 dollar per aktie, der var resultatet i fjerde kvartal året før, og det er mere end de 2,38 dollar per aktie, der var ventet af analytikerne.

Novo-topchef håber, at ærkerivalen Eli Lilly klarer sig godt 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også