MedWatch

Novo Nordisks højdosisudgave af semaglutid har større effekt end Ozempic

Novo Nordisks højdosisudgave af semaglutid viser gode og bedre takter end den markedsførte udgave på 1 milligram, der sælges under navnet Ozempic.

Foto: Tidsvilde Stine/Ritzau Scanpix

Novo Nordisks højdosisudgave af semaglutid har større effekt på langtidsblodsukkeret og giver større vægttab end den markedsførte udgave på 1 milligram, der sælges under navnet Ozempic.

Det viser data fra det såkaldte Sustain Forte-studie, oplyser Novo i en meddelelse.

Langtidsblodsukkeret, HbA1c, faldt efter 40 ugers behandling med 2,2 procentpoint i gruppen af patienterne, der fik højdosisudgaven, mod 1,9 procentpoint i gruppen, der fik den lave dosis. Patienternes udgangspunkt var et langtidsblodsukker på 8,9 pct., da studiet blev indledt.

I alt 68 pct. af patienterne, der fik den høje dosis, nåede et langtidsblodsukker på under 7 pct., som anbefales af den amerikanske diabetesforening. For gruppen, der fik Semaglutid 1 milligram var tallet 58 pct.

Den høje dosis på 2 milligram gav også et større vægttab end dosen på 1 milligram. Efter 40 uger var vægttabet 6,9 kilogram mod 6,0 kilogram for gruppen, der fik den lave dosis. Forskellen er statistisk signifikant.

Vægttabet er til dog ikke statistisk signifikant, hvis alle patienter medregnes, også dem, der ophører behandlingen eller får ordineret anden supplerende behandling.

"Vi er meget tilfredse med resultaterne af Sustain Forte-forsøget med den store HbA1c-reduktion fra det højde udgangspunkt, såvel som sikkerheds- og tolerabilitetsprofilen, som etablerer et stærkt forhold mellem effekt og sikkerhed i type 2-diabetikere," siger Mads Krogsgaard Thomsen, koncerndirektør med ansvar for Novos forskning og udvikling ifølge meddelelsen.

Bivirkningerne ved de to doser var nogenlunde ens. Omkring 15 pct. meldte om kvalme. Og mindre end 5 pct. af patienterne på begge doser ophørte behandlingen.

Fase 2-forsøg med Novos semaglutid mod Nash mødte effektmål

Novo Nordisk og Eli Lilly starter nye studier i tvekamp om lukrativ diabetesniche

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier