Annoncer for lægemidler glider ud af Ugeskrift for Læger

Fagblad vil fremover takke nej til annoncer for lægemidler og i stedet gøre plads til mere forskningsformidling.
Andreas Rudkjøbing, nu tidligere formand for Lægeforeningen. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
Andreas Rudkjøbing, nu tidligere formand for Lægeforeningen. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

På et repræsentantskabsmøde har Lægeforeningen besluttet, at der fremover ikke skal være reklamer for lægemidler i Ugeskrift for Læger – en beslutning, som vil koste 3,5 mio. kr. i tabte indtægter, skriver ugeskriftet.

"Selvom læger er vant til at forholde sig kritisk til data, må man antage, at reklamer påvirker læger såvel som resten af befolkningen. Vi arbejder for, at læger i det danske sundhedsvæsen er uafhængige af påvirkninger fra lægemiddelindustrien, og det vil vi gerne markere ved at gå forrest i Ugeskrift for Læger," siger Andreas Rudkjøbing, afgående formand for Lægeforeningen, til Ugeskrift for Læger.

Den spalteplads, som bliver frigivet med beslutningen, skal bruges for formidling af forskning.

Forslaget blev luftet tidligere på måneden af Lægeforeningen. Ugeskrift for Læger har eksisteret siden 1839.

På repræsentantskabsmødet blev der også valgt ny formand. Andreas Rudkjøbing har valgt at træde af efter fem år på posten, og ny formand er Camilla Noelle Rathcke.

Læger vil stoppe annoncer for medicin i fagblad 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også