Novo Nordisk kigger stadig efter opkøb til biofarmaforretningen

Lars Fruergaard Jørgensen, topchef for Novo Nordisk, er ikke blevet afskrækket af en fejlslagent overtagelsesforsøg sidste år og kigger stadig efter selskaber at købe.
Foto: Melissa Kühn Hjerrild
Foto: Melissa Kühn Hjerrild
AF RITZAU FINANS

Selv om Novos biofarmaforretning atter er begyndt at vokse ved egen kraft, så spejder Novo fortsat efter opkøbsmuligheder.

Forretningen, der omfatter blødermedicin og væksthormon, har været udfordret af, at blødermedicinen Novoseven har tabt markedsandele til Roches Hemlibra, hvilket i 2017 og 2018 resulterede i negative vækstrater for forretningsbenet.

I årets første ni måneder er salget i Novos biofarmaforretning imidlertid vokset med 3 pct. målt i lokal valuta.

At Novo har fået vendt skuden skyldes ifølge administrerende direktør Lars Fruergaard Jørgensen en strategisk beslutning for et par år siden om at håndtere Biofarma som en selvstændigt forretningsben. Dermed er fokus på området også styrket, og det har styrket eksekveringen.

"Så vi får mere ud af det, vi allerede har, og det er opmuntrende at se, at vores væksthormonforretning klarer sig meget godt, og at vi også er et af de selskaber, der klarer sig bedst inden for blødersygdomme, med den brede portefølje af bløderprodukter vi har," siger Lars Fruergaard Jørgensen og fortsætter:

"Vi kigger stadig efter opkøbsmuligheder. Vi mener, at vi har en stærk strategisk platform i vores biofarmaforretning med et fokus på sjældne sygdomme og kroniske sygdomme, og vi mener, at vi vil være gode ejere til aktiver, vi bringer ind udefra."

Novo forsøgte i starten af 2018 at købe det belgiske biotekselskab Ablynx, men måtte se franske Sanofi løbe med Ablynx og selskabets blødermiddel til en pris på 3,9 mia. euro. Det var omkring 50 pct. mere, end Novo havde budt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også