Sanofi opjusterer trods ny tilbagegang for diabetesforretningen
![Foto: BENOIT TESSIER/REUTERS / X02011](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article11522238.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc76ff0uun0qv1069jb9j1.jpg)
Franske Sanofi, der konkurrerer med Novo Nordisk, kom ud af andet kvartal bedre end ventet og opjusterer forventningerne til helåret. Selskabet afskriver ifølge Bloomberg uventet 1,8 mia. euro på blødermedicin, der blev købt sidste år.
Overskuddet per aktie blev 1,31 euro i kvartalet, når der justeres for engangsposter, mod ventet ifølge Bloomberg 1,25 euro.
Det rapporterede resultat blev et underskud på 87 mio. euro mod et overskud på 762 mio. euro i samme periode sidste år. Det ordinære overskud steg til 1,64 mia. euro fra 1,56 mia. euro.
Omsætningen i kvartalet steg med 5,5 pct. til 8,63 mia. euro.
Forventningerne blev løftet til en vækst i overskuddet per aktie renset for visse poster på 5 pct. for helåret mod tidligere 3-5 pct.
Salg af diabetesmidler falder
Samlet set faldt Sanofis salg af diabetesmidler således med 7 pct. til 1290 mio. euro i andet kvartal, og nøglemidlerne Lantus og Toujeo var også begge en skuffelse for markedet.
Lantus, der i lang tid var verdens klart bedst sælgende diabetesmiddel, men som nu er løbet af patent, solgte i andet kvartal for 758 mio. euro - svarende til et fald på 16,2 pct. sammenlignet med samme periode sidste år.
Analytikerne havde ifølge estimater indsamlet af Bloomberg News ventet et salg på 782,8 mio. euro.
Salget af Toujeo, der er afløseren for Lantus, faldt samtidig med 0,9 pct. til 220 mio. euro. Her havde analytikerne ventet et salg på 233,3 mio. euro.
I USA, hvor der har været hårdt pres på priserne på særligt insulin gennem længere tid, faldt salget af de to midler med henholdsvis 33,7 pct. og 23,3 pct.
I Europa faldt Lantus-salget med 16,1 pct., men her var der en fremgang i salget af Toujeo på 10,7 pct.