Orifarm vil udvide efter rekordår: "Mulighed for at eksperimentere"

Væksten i Orifarm blev i 2018 drevet af parallelimporten, mens kopilægemidler blev presset. Nu vil selskabet have et tredje ben med fokus på det digitale.
Erik Sandberg, adm. direktør i Orifarm, leder efter nye vækstområder. | Foto: Orifarm
Erik Sandberg, adm. direktør i Orifarm, leder efter nye vækstområder. | Foto: Orifarm

Europas største parallelimportør af lægemidler, Orifarm, fik rekordresultat i 2018, da parallelimporten trak væksten, mens salget af kopilægemidler stagnerede.

Det skriver dagbladet Børsen.

Omsætningen steg 4,7 pct. og landede på 6,2 mia. kr., og indtjeningen af driften blev samlet på 300 mio. kr. mod 260 mio. kr. året før. For 2019 lyder spådommen, at salget øges 3-6 pct., mens indtjeningen vil være på niveau med 2018.

"Der skal ikke herske tvivl om, at vi har en målsætning om vækst. Vi har et solidt fundament i den eksisterende forretning, men vi vil også gerne være med på den næste potentielle vækstmulighed. Vi har opnået en position som Europas største parallelimportør, og det er spørgsmålet, hvor meget mere vækst man kan få ud fra den position," siger Erik Sandberg, adm. direktør i Orifarm, der har indledt jagten på et tredje ben for den fynske medicinalvirksomhed.

Orifarm har derfor etableret en forretningsudviklingsdivision, ligesom selskabet vil udnytte sin finansielle position til at købe sig til nye idéer og ny vækst. Han har endnu ikke 100 pct. sat sig fast på, hvad det tredje ben skal indeholde, men er interesseret i løsninger, der kan digitalisere parallelimport og kopilægemiddelforretningen.

Han vil ikke sige, hvor mange penge koncernen har sat af til projektet, men understreger, at det ikke går ud over opkøbsambitionen i kerneforretningen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også