Eli Lilly vil holde Novo Nordisk og Ozempic bag sig i USA

Amerikanske Eli Lilly har med lægemidlet Trulicity overtaget rollen som markedsledende i USA fra Novo Nordisk, der dog håber at slå igen med Ozempic, der kom på markedet i 2018.
Foto: /Ritzau/Torben Åndahl/
Foto: /Ritzau/Torben Åndahl/

Eli Lilly har ingen intentioner om igen at overlade rollen som markedsledende på det amerikanske marked for lægemidler i GLP-klassen til Novo Nordisk, der har måtte se sig slået af amerikanernes diabetesmiddel Trulicity.

Det skriver Dagbladet Børsen.

Med lanceringen af Ozempic i 2018 håber Novo Nordisk igen at kunne vinde markedsandele i landet, men hos Eli Lilly mener topchef David Ricks, at Novo Nordisk også med Ozempic vil se sig overgået af amerikanerne.

"Novo er en stærk konkurrent, og det er et godt lægemiddel, men vi mener, at vi har et lidt bedre ét," siger han til avisen.

Han forudser, at væksten på markedet for lægemidler i GLP-klassen et stykke tid endnu vil befinde sig på mere end 20 pct. årligt, selvom der kan komme modvind fra betalerne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også