Analytiker: Novo tager markante markedsandele fra Sanofi
Regnskabet fra Novo Nordisks store rival Sanofi indeholder ingen overraskelser, når det kommer til salget af det franske medicinalselskabs langtidsvirkende insulin, der er markedsledende, og den væsentligste konkurrent til Novos basale insuliner, Tresiba og Levemir.
Det mener analysechef i Alm. Brand Markets Michael Friis Jørgensen.
Han peger på, at salget af Sanofis langtidsvirkende insulin Lantus faldt næsten 21 pct. til 891 mio. euro og dermed omsatte for bare 1 mio. euro mindre end ventet blandt analytikere ifølge Bloomberg.
Salget er påvirket af, at midlet er gået af patent og udfordres af kopikonkurrence fra Eli Lilly og Boehringer Ingelheim. Prisfald og ændret dækning i Medicare part D, der er rettet mod ældre amerikanere over 65, har udløst større fald i omsætningen af Lantus ikke mindst i USA, hvor salget faldt 31 pct. til 413 mio. dollar.
Udviklingen er dog helt som forudset.
"Vi kan se, at estimaterne, der er beregnet på baggrund af receptdata, passer ret godt med, hvordan det er gået, og dermed er priserne også, som markedet havde ventet," siger Michael Friis Jørgensen.
"Så det bekræfter billedet af, at Novo tager markante markedsandele fra Sanofi. Receptdata viser et bedre momentum for Novo i andet kvartal end i første kvartal, og der er ingen tvivl om, at Novo piller markedsandele fra Sanofi," uddyber Alm. Brand-analytikeren.
Salget af Sanofis efterfølger til Lantus - Toujeo - landede på 217 mio. euro på verdensplan i andet kvartal og var 7,5 mio. euro lavere end ventet ifølge Bloombergs estimater.
Relaterede artikler
Diabetesforretningen fortsætter tilbagegang hos Sanofi
For abonnenter