MedWatch

Sydbank: Stærk vækst hos Lilly lover godt for Novo Nordisk

Et stærk salg af diabetesmedicin hos amerikanske Eli Lilly i årets første kvartal giver ifølge Sydbank-analytiker Søren Løntoft Hansen forhåbninger om, at der også vil være positive takter, når Novo Nordisk i næste uge aflægger kvartalsregnskab.

Foto: Sydbank/PR

Regnskabet fra Novo Nordisks store amerikanske konkurrent Eli Lilly lover umiddelbart godt for udviklingen i Novos diabetesforretning i første kvartal.

Det vurderer analytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen i en umiddelbar kommentar til det amerikanske medicinalselskabs regnskab.

Her viser flere af Eli Lillys diabetesmidler fine takter og slår analytikerforventningerne med bred margin.

"Jeg noterer mig, at Lillys omsætningsvækst i høj grad er drevet af diabetesforretningen, og at salget af diabetesmidler som Humalog, Humulin og Trulicity klarer sig bedre end analytikerestimaterne indsamlet af Bloomberg," siger Søren Løntoft Hansen til Ritzau Finans.

Eli Lillys hurtigtvirkende insulinanalog Humalog, der er den væsentligste konkurrent til Novos Novolog, viste et salg på 792 mio. dollar i kvartalet. Det var en fremgang på 12 pct. og markant bedre end ventet, da analytikerne havde estimeret et salg på 692 mio. dollar.

Fremgangen er blandt andet drevet af, at en større andel af Lillys salg er sket via sundhedsordninger med højere priser.

"Eli Lilly skriver, at det er drevet af rabatjusteringer og ændringer i forhold til salgs- og distributionskanaler og i mindre grad af stigende volumener. Det ligner nogle positive meldinger i relation til Novo. Men jeg tror ikke nødvendigvis, at man kan konkludere, at vi vil se det samme for Novos Novolog i første kvartal," siger Søren Løntoft Hansen.

GLP-1-klassen vokser

Han regner til gengæld med, at Novos GLP-1-analog Victoza ligesom Eli Lillys Trulicity vil drage fordel af en flot vækst for lægemiddelklassen under et.

Eli Lillys salg af Trulicity, som er konkurrent til Novo Nordisks Victoza og det nylancerede Ozempic, solgte for 678 mio. dollar i første kvartal. Det var 82 pct. mere end året før og noget højere end analytikernes estimat på 627 mio. dollar.

"Man ser en meget høj markedsvækst som følge af et øget fokus på GLP-1-klassen. Det er selvfølgelig også positivt for Novo. Det kan godt være, at Novos andel af kagen er blevet mindre, men den samlede GLP-1-kage er blevet desto meget større, så der kompenseres for tabte markedsandele," siger Søren Løntoft Hansen.

Han peger desuden på, at Novo har sendt sin ugentlige GLP-1-analog Ozempic på markedet, og de foreløbige recepttal lover godt.

"Efter ti uger er der udskrevet flere recepter på Ozempic, end der blev på Trulicity i de første ti uger efter dens lancering. Så det er indtil videre en opløftende lancering," konkluderer Sydbank-analytikeren.

Selv har Novo en ambition om at vinde markedsandele tilbage med sin ugentlige GLP-1-analog Ozempic, efter en periode hvor Trulicity har vundet frem, som følge af at den også blot skal tages én gang om ugen mod Victozas én gang dagligt.

Eli Lilly opjusterer forventningerne efter solid diabetesvækst 

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier