Novo Nordisk og amerikansk brancheorganisation sætter ny lobby-rekord

Den amerikanske brancheorganisation Phrma har brugt rekordmange millioner på lobbyisme i USA i de første tre måneder af 2018. Det samme har Novo Nordisk, hvis forbrug i perioden nærmede sig 9 mio. kr., og forklaringen på det stigende forbrug hedder for begges vedkommende Donald Trump.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

De amerikanske lægemiddelproducenternes industriforening, Phrma, som blandt andre danske Novo Nordisk er medlem af, brugte i de første tre måneder af 2018 9,96 mio. dollars, svarende til 60,5 mio. kr. på at forsøge at påvirke den politiske dagsorden i USA.

Det er mere end 2 mio. dollars end i samme periode året før, hvor Phrma også satte rekord.

Det viser en opgørelse over de officielle tal fra det amerikanske senats Lobbying Disclosure Act Database, som Bloomberg har foretaget.

Heraf fremgår også, at Tyske Bayer, amerikanske AbbVie, franske Sanofi, Celgene og danske Novo Nordisk alle satte niveauer for beløb brugt på lobbyisme, som var højere end nogensinde før set over et enkelt kvartal for de respektive medicinalselskaber.

Novo Nordisk brugte således 1,46 mio. dollars (8.9 mio. kr.) fra januar til marts på at styrke selskabets politiske interessevaretagelse i USA, mens de øvrige nævnte selskaber ligledes satte rekord i Q1 2018 (se faktaboks).

De danske CNS specialister fra Lundbeck figurerer ikke på listen fra Bloomberg, men Valby-selskabet afsatte i 2017 585.000 dollars, eller godt 3,5 mio. kr. til lobbyisme - det højeste niveau siden 2011.

Trump-effekten

Ifølge Bloomberg er det navnligt en række politiske udspil og det politiske miljø i USA generelt, som har skabt et behov for større lobbyisme fra medicinalselskaberne.

Den amerikanske præsident Donald Trump og hans varslede kamp mod både udformningen af det amerikanske sundhedsvæsen og de medicinalselskaber, som ifølge ham "slipper afsted med mord", har således været blandt de primære drivfaktorer for den stigende lobbyisme.

For eksempel har Phrma lobbyet intenst imod en af Trump indført lovgivning, der har til formål at sætte en stopper for medicinalselskabernes mulighed for at nægte kopiselskaber at se nærmere på de etablerede medicinalselskabers produkter for så senere at kunne bringe egne kopiprodukter på markedet.

Phrama er også gået rettens vej for at få en domstols vurdering af, om det er inden for lovens rammer at tvinge producenterne af diabeteslægemidler til listepriser, hvad indtjeningen er på de enkelte produkter samt ikke mindst oplyse hvor store rabatter. Gør medicinalvirksomhederne ikke dét, kan de efter den nye lov blive pålagt dagbøder på op til 30.000 kr.

Endelig har Phrma også sat massivt ind på at påvirke vilkårene for de intellektuelle rettigheder, der skal gælde for medicinalselskaber, ligesom medicinallobbyorganisationen har forsøgt at influere på den nordamerikanske frihandelsaftale og andre overenskomster, som truer med hæve taksterne på importerede kinesiske produkter.

Phrma betalte 25,4 mio. dollars til lobbyarbejde i hele 2017 år - en stigning på 30 pct. i forhold til 2016. Og generelt set har de fleste aktører i medicinalindustrien skruet op for lobbybudgettet i 2017 og første kvartal af 2018.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også