Novo: Øgede rabatter i USA er et vidnesbyrd om konkurrence

Rabatterne til amerikanske medicinindkøbere vil formentlig stige i 2018, vurderer Novo-topchef Lars Fruergaard Jørgensen.
Foto: /Ritzau Scanpix/Jens Nørgaard Larsen
Foto: /Ritzau Scanpix/Jens Nørgaard Larsen
AF RITZAU FINANS

Novo Nordisk giver stigende rabatter på det amerikanske diabetesmarked, skriver Bloomberg News med henvisning til et interview med Novos topchef, Lars Fruergaard Jørgensen.

Fruergaard peger på, at rabatten til mellemmænd på det amerikanske marked steg til 64 pct. af bruttoomsætningen i 2017 fra 48 pct. tre år tidligere. Og rabatterne vil sandsynligvis stige igen i år, vurderer Lars Fruergaard Jørgensen.

"Hvert år sker der en genforhandling af priserne, og jeg venter hvert år, at vi må give nogle indrømmelser for at fastholde adgangen (til patienterne, red.) som er nødvendig for, at vi kan øge vores markedsandel," siger Novo-direktøren til Bloomberg.

Novos vækst i USA skyldes øgede volumener, der råder bod på et fald i nettopriserne - det vil sige medicinens listepris fraregnet rabatter.

Hvor store rabatter Novo og de øvrige markedsdeltagere yder til de enkelte indkøbsforeninger som Express Scripts og CVS Health holdes som en forretningshemmelighed, så konkurrenten ikke har indblik i de nettopriser, diabetesmidlerne handles til.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også