J&J står af i kampen om Pfizers consumer-care-enhed

Johnson & Johnson er ikke blandt bejlerne til at byde ind på Pfizers consumer-health-unit, der er til salg. Netop forbrugsvarer er ellers et hot emne for mange medicinalkoncerner netop nu i bestræbelserne på at nå et større kundesegment. I Danmark er Leo Pharma og ALK så småt hoppet med på vognen.
Johnson & Johnson var favorit til at overtage consumer-health-enheden fra Pfizer, men forleden meddelte J&J, at man ikke vil byde ind på tilbuddet fra Pfizer. | Foto: /ritzau/AP/Daniel Hulshizer/
Johnson & Johnson var favorit til at overtage consumer-health-enheden fra Pfizer, men forleden meddelte J&J, at man ikke vil byde ind på tilbuddet fra Pfizer. | Foto: /ritzau/AP/Daniel Hulshizer/

Selvom Trumps skattereform har skæppet godt i kassen hos Johnson & Johnson, bliver det ikke fra den amerikanske medicinalkoncern, at Pfizer skal vente sig et lukrativt bud på selskabets consumer care unit, som er sat til salg.

Det fortæller Johnson & Johnson i et interview med FiercePharma.

”Normalt kommenterer vi ikke på markedsspekulation eller rygter, men vi gør en undtagelse her og afviser i det konkrete tilfælde, at vi er i forhandlinger om Pfizers forbrugsvirksomhed," siger pressechef i J&J til FiercePharma.

Johnson & Johnson var ellers af flere iagttagere udset til at være blandt favoritterne til at overtage consumer-health-enheden fra Pfizer, eftersom det netop var J&J, der tilbage i 2006 stod bag købet af Pfizers daværende af slagsen for den nette sum af 16,6 mia. dollars, 99,3 mia. kr.

Og med 12 mia. dollars ekstra at gøre godt med som følge USA’s nye skatteregler, var der ellers lagt i ovnen til, at netop J&J ville hive checkhæftet frem.

Tidligere på ugen slog Alex Gorsky, adm. firektør i J&J imidlertid fast, at en god bid af de mange skattekroner skal gå til forskning & udvikling, og at J&J i øvrigt havde spenderet 35 mia. dollars alene sidste på nye handler, hvorfor det nu er tid til igen at fokusere mere på pipelinen.

Med J&J ude af billedet, vejrer den medicinalkæmpe GlaxoSmithKline morgenluft. Briterne har længe haft et godt øje til Pfizers consumer-care-enhed, men da også fødevaregiganten Nestlé, der for tiden søger at diversificere sig rent produktmæssigt, også er med i kapløbet, sammen fire andre unavngivne potentielle købere, bliver der kamp til stregen.

Consumer-health vinder frem i Danamrk

Også i Danmark er stadig flere medicinalselskaber begyndt at se på alternative veje til at dels at kapre nye kunder og dels at servicere de eksisterende på en bedre og mere komfortabel måde.

Tenden synes også herhjemme nemlig at være, at stadig flere brugere af medicinalprodukter medicinerer sig selv via håndkøbspræparater, ligesom internettet er blevet den primære kilde for mange til sygdomsoplysning.

Det gør det mere relevant end længe at gå i direkte dialog med kunderne for både at opfordre dem til at købe produkter og til at gøre opmærksom på de behandlingsmuligheder, der tilbydes.

Leo Pharma og allergikoncernen ALK er gode eksempler, om end de begge stadig omsætter for marginaler af, hvad de store i consumer-health-branchen gør.

J&J vil fange rygere og allergikere med apps

Medie: Merck vil frasælge endnu en milliardforretning  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også