Effekt skal skærme Novos tabletmiddel mod prispres
![Foto: /ritzau/Stine Tidsvilde](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article9991579.ece/ALTERNATES/schema-16_9/RITZAU_57461190.jpg)
Det handler om effekt, når Novo skal sikre, at selskabet ikke fanges i det prispres, der har ramt markedet for diabetesmedicin i tabletform.
Det siger administrerende direktør i Novo Nordisk Lars Fruergaard Jørgensen tirsdag på selskabets kapitalmarkedsdag.
Novo er i færd med at udvikle diabetes 2-midlet semaglutid i tabletform og står dermed på spring til et kæmpe marked for tabletbehandling af type 2-diabetes. Men er der også tale om et marked præget af prispres, påpeger en spørger, der ønsker svar på, hvordan Novo vil styre uden om prispresset.
"Når man skal bringe Sema ind på markedet, handler det om molekylets effekt," siger Lars Fruergaard Jørgensen.
Han peger på, at en stor del af de patienter, der er under behandling, ikke opnår tilstrækkelig blodsukkerkontrol og dermed når de behandlingsmål, som gælder i USA og Europa.
"Vi mener, at Sema giver en effekt, som retfærdiggør en pris på niveau med prisen i GLP-1-segmentet (i injektionsform, red.)," siger Lars Fruergaard Jørgensen.
Blandt de markedsførte GLP-1-analoger i injektionsform er der ifølge Novo-chefen også nogle relativt billige muligheder, mens de dyrere, heriblandt Novos Victoza, har bedre effekt.
"Så kan vi demonstrere en effekt, der er på linje med Victozas, så tror jeg, at det vil være et tilbud til markedet - også på et tidspunkt, hvor patentudløb presser priserne ned," siger Lars Fruergaard Jørgensen.