Sådan vil AbbVie-chef undgå tab på supersællert

AbbVies multi-blockbuster Humira står over for konkurrence fra biosimilære versioner, men det vil selskabets topchef modvirke.
Foto: David J. Phillip/AP
Foto: David J. Phillip/AP

Gigt- og psoriasislægemidlet Humira omsatte i 2014 for svimlende 12,5 mia. dollars og er dermed en uhyre vigtig indtjeningskilde for den amerikanske medicinalkoncern AbbVie. Men lægemidlet står overfor øget konkurrence fra biosimilære versioner, og det kan udhule indtjeningsgrundlaget betydeligt for multi-blockbusteren.

Selskabets øverste chef, Richard Gonzalez har dog en plan klar for at afbøde et eventuelt fald i omsætning for Humira.

Det skriver Reuters.

Richard Gonzalez siger i et interview med nyhedsbureauet, at en opdateret, eksperimentel version af gigt-guldægget har vist tydelig kliniske fordele i forhold til den originale version og derfor kan hjælpe selskabet i kampen mod biosimilærerne.

”Det er en grundlæggende ændring i Humiras formulering. Det er ikke bare en lille tilpasning,” siger topchefen til Reuters.

Han vil ikke afvise, at man vil gå efter at skifte patienterne fra den gamle version af Humira til den nye, hvis man opnår godkendelse af den nye version. Men han påpeger dog, at det endnu er for tidligt at spå om.

 Her er verdens bedst sælgende lægemidler i 2014 

 Blockbustere kan få udvidet forretningen 

 AbbVie dropper kæmpehandler 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også