Garvede lydfolk henter millioner til at forberede produktion af nyt høreapparat

Høreselskabet Lizn indleder samtidigt en større pengerunde, der skal indbringe selskabet 56 mio. kr., inden året er omme.
Høreselselskabet Lizn, der har Michael Løvbjerg som medstifter og adm. direktør, har fået 10 mio. kr. fra eksisterende og et par nye investorer. | Foto: Lizn / Pr
Høreselselskabet Lizn, der har Michael Løvbjerg som medstifter og adm. direktør, har fået 10 mio. kr. fra eksisterende og et par nye investorer. | Foto: Lizn / Pr

En større pose penge er landet på bordet hos virksomheden Lizn, der efter 14 års diskret arbejde i marts stillede sig frem i rampelyset med et lanceringsklart produkt og ambitioner om at indtage en markant plads i høreapparatindustrien.

Godt 10 mio. kr. er tilflydt selskabet, der planlægger et snarligt indtog på det amerikanske marked med produktet Lizn Hearpieces, som kombinerer en earphone med høreforstærkende teknologi målrettet de mennesker, som den etablerede hørebranche ikke adresserer.

Bag investeringen står Lizns eksisterende investorer og et par nye, der i forvejen er kendt af ejerne, som ud over de tre stiftere − Niels Farver, Mads Rugholm og den adm. direktør Michael Løvbjerg − blandt andre tæller Hans Lybecker og bestyrelsesformand Kim Rishøj, der var blandt ejerne af lydvirksomheden TC Group, der i 2015 blev solgt for et beløb, der tidligere er blevet opgjort til op mod en mia. kroner.

”De eksisterende investorer har ønsket at skabe maksimal fremdrift, og pengene skal derfor gå til skalering af produktionen, hvilket vil sige produktionsmodning samt klargøring til certificering,” siger Michael Løvbjerg, til MedWatch.

Med software og akustik fra traditionelle høreapparater kombineret med billige komponenter fra earphones adresserer Lizn Hearpieces de mange mennesker, der ikke har de store vanskeligheder med at forstå tale i stille omgivelser, men som har problemer i restauranten, ved middagsselskabet og på en støjfyldt arbejdsplads. 

Ifølge Lizn er denne målgruppe ti gange større end det antal mennesker, der benytter høreapparater i dag – i USA alene er 50-60 millioner mennesker i målgruppen for Lizns produkt, der især med den nye OTC-salgskanal for høreapparater i håndkøb ifølge selskabet selv vil stå godt positioneret.

”Lizn har igennem hele udviklingen været så heldig at have gode investorer - ikke kun med penge, men også med knowhow, der deler selskabets vision om consumerized hearing altså produkter til forbedring af hørelsen for folk, der ikke har brug for et høreapparat 24/7,” siger Michael Løvbjerg.

Lizn er i dialog med store detailkæder i USA, og planen er også at sælge direkte til forbrugerne online.

”Vi forventer, at vi bliver blandt de bedste, og vi tror også, at investorerne kan se potentialet i os,” har Michael Løvbjerg tidligere sagt til MedWatch.

Indleder stor pengerunde

Lizn har i samarbejde med en række amerikanske samarbejdspartnere planlagt lanceringen og udrulningen af Lizn Hearpieces til at ske her i løbet af 2023.

Lizn har ikke desto mindre nu et behov for at udvikle virksomheden yderligere og skalere produktionen, og til formålet skyder Lizn nu gang i en pengerunde, der skal indbringe selskabet 7,5 mio. euro, svarende til næsten 56 mio. kr.

”Vi har nu bragt produktet frem til en produktionsklar version og har valgt selv at varetage finansieringen frem til nu. Det er således først nu, vi har igangsat søgningen af ekstern finansiering,” siger Michael Løvbjerg med henvisning til, at han allerede tilbage i marts proklamerede, at en pengerunde var undervejs.

Dengang lød det, at de 7,5 mio. euro skulle være i hus ”i løbet af de kommende måneder”.

”Tidshorisonten er afhængig af, hvordan det bliver taget imod hos nye eksterne investorer – men vi forventer at være i mål ved udgangen af året,” siger Michael Løvbjerg i dag.

Den fulde udrulning af Lizn Hearpieces vil kræve betydelige bindinger i arbejdskapital og ikke mindst markedsføring, og til det er de 7,5 mio. euro altafgørende.

”Vores planer er fortsat lancering i 2023 hurtigst muligt taget kapitalrejsningen i betragtning. Vi går efter en lancering i løbet af 2023, men det kan ikke udelukkes, at den fulde skala først bliver i 2024,” siger Michael Løvbjerg.

Væsentlige usikkerheder

Lizn har netop aflagt regnskab for 2022, der viste et tab på bundlinjen på knap 900.000 kr., hvilket ifølge Michael Løvbjerg var forventeligt, da selskabet har brugt penge på at udvikle og af gode grunde ikke haft noget salg endnu.

I regnskabet skriver Lizn, at ledelsen har valgt at indregne udviklingsomkostninger i balancen i stedet for som alternativ udgiftsføre omkostningerne. 

Ledelsen begrunder værdiansættelsen og indregningen med, at selskabets produkt forventes lanceret i efteråret 2023, og at der forventes et positivt resultat for 2024 og årene frem. 

”Ledelsen må dog også konstatere, at der er væsentlige usikkerheder forbundet med forudsætningerne, herunder lanceringstidspunktet, det faktiske salgsvolumen og den fremtidige indtjening,” står der i regnskabet.

”Ledelsen vurderer, at det på ovennævnte baggrund er relevant at opretholde den bogførte værdi af udviklingsomkostninger, men må dog også konstatere, at der med ovenstående usikkerheder om budgettets forudsætninger kan opstå et nedskrivningsbehov på et senere tidspunkt,” lyder det videre.

Det lyder jo ikke videre betryggende – hvordan tror du investorer og andre udenforstående vil reagere på det?

”De udviklingsomkostninger, som vi har aktiveret, er bogført til kostpriser, under den forudsætning at vores produkter kan indbringe en indtjening, når vi igangsætter lanceringen. Det indeholder naturligvis et usikkerhedselement, som vi gør regnskabslæser opmærksom på, da lanceringen ikke er igangsat,” siger Michael Løvbjerg.

”Men det er vores klare forventning, at vores produkter vil indbringe en betydelig indtægt,” tilføjer han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også