MedWatch

Analytikere undrer sig over Ambu-ledelsens udmeldinger

Flere analytikere er efterladt med en række store spørgsmålstegn, efter at medicoselskabet endnu engang er kommet i vælten efter flere nedjusteringer efterfulgt af en ny kursnedtur.

Juan-José Gonzalez, adm. direktør i Ambu. Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix

Ambu-ledelsen er inde i en negativ spiral, og både uklar kommunikation og manglende succes på det seneste får investorerne til at sende aktien i dørken.

Det er meldingen fra flere Ambu-analytikere, efter at det danske medicoselskab har været på banen med flere nedjusteringer og et kæmpe sats på fremtiden.

"Jeg synes sådan set, at strategien lyder rigtig. Problemet er, at ledelsen selv lyder usikker, når det handler om både timingen bag det afbrudte partnerskab med Tri-anim, kommunikationen omkring det generelt og ikke mindst den store usikkerhed, der er med forventningerne til driftsresultatet næste år," siger Jesper Ingildsen, analytiker i DNB Markets i London.

Siden 2015 har Tri-anim med stor succes solgt Ambus produkt aScope, der er et engangsendoskop til at undersøge patientens øvre luftveje. Nu vil Ambu gøre det helt på egen hånd, og udover at skabe en masse uro om fremtiden koster det også Ambu en engangsbetaling på 20 mio. dollars.

Hvis vi skal tro på selskabets forventninger til omsætningen, skal vi også kunne vurdere, om der investeres nok i salgsstyrke etc. Det kan vi ikke vide, som det ser ud nu.

Jesper Ingildsen, analytiker i ABG Sundal Collier

Ifølge Ambu-topchef Juan-José Gonzalez er selskabets innovation og vækstmuligheder så væsentlige, at det er den rigtige beslutning. Simpelthen fordi selskabets egen salgsstyrke pt leverer stærkere end Tri-anims ditto, og fordi det samtidig vil kunne øge Ambus indtjening.

"Intentionerne bag de nye planer ser gode ud, men investorerne er tydeligvis ikke villige til at købe ind på historien, når selskabet ikke rigtig har vist noget på det seneste," siger Jesper Ingildsen.

I ABG Sundal Collier noterer analytiker Jannick Lindegaard Denholt sig, at der for tiden træffes store strategiske valg i Ambu. Det er sådan set rigtig fint, fordi det giver større viden om, hvad selskabet, og ikke mindst dets nye topchef, vil på lang sigt.

"Problemet er, at vi ikke bliver klogere på, hvor indtjeningen skal ligge på sigt. Vi ved bare, at tingene på kort sigt, det vil sige som minimum i indeværende år, skal ned," siger Jannick Lindegaard Denholt, analytiker i ABG Sundal Collier.

Usikkerhederne består bl.a. i, at Ambu er kommet med et meget bredt spænd for vækst det kommende regnskabsår, hvor der forventes en organisk vækst i niveauet 16-22 pct.

I samme ombæring er det knyttet op på en meget specifik ambition om at sælge omkring 900.000 endoskoper. Det er inden for det område, at stort set hele væksten i Ambu skal komme fra.

Alligevel vil Ambu-ledelsen ikke sige så meget som ét eneste ord om, hvor indtjeningen forventes at lande.

"I juni havde Ambu en forventning om en EBIT (driftsresultat, red.) næste år på mere end 20. Nu har selskabet ingen forventninger til det og vil først komme med det om tre måneder. Hvis vi skal tro på selskabets forventninger til omsætningen, skal vi også kunne vurdere, om der investeres nok i salgsstyrke etc. Det kan vi ikke vide, som det ser ud nu," siger Jesper Ingildsen fra DNB Markets.

Det brede spænd i forventningerne til væksten i omsætningen, det meget specifikke salgstal for antallet af endoskoper og ingen information om indtjeningen er en dårlig cocktail.

"De ting burde konceptuelt hænge sammen og efterlader så en med en række spørgsmål om, hvor usikkerheden, altså årsagen til det meget brede omsætnings- og indtjeningsspænd, så er henne. Vi kan så gætte på, hvor det er, men vi ved det ikke," siger Jannick Lindegaard Denholt.

Ambu overtager hele ansvaret i USA for at løfte sig på det største marked

Aktionærer straffer Ambu hårdt for nedjustering

Ambu bryder med amerikansk partner og nedjusterer

Aktionærforeningen opfordrer Finanstilsynet til at undersøge Ambu

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier