MedWatch

Analytiker forudså Ambus fald: "Jeg stolede simpelthen ikke på den information, jeg modtog fra selskabet"

Især én analytiker har stædigt holdt fast i, at Ambu-toppens hyldest af selskabets væksthåb, koloskopet CS210, var uden hold i virkeligheden. "Det er okay at være optimist, men man skal komme med korrekte oplysninger til markedet," lyder det fra manden, for hvem mandagens nedjustering og efterfølgende aktienedtur derfor ikke kom som en overraskelse.

Niels Granholm-Leth, chefaktieanalytiker, Carnegie
Foto: PR, Carnegie

Mandag aften fremlagde Ambu et strategiskifte, der blandt andet indebærer, at selskabet nedjusterer sine finansielle forventninger og skrotter koloskopet SC210, der oprindeligt skulle have været lanceret før jul.

Produktet har været det helt store element i Ambus forretningsplaner for de kommende år, hvor det var udset til at løfte C25-selskabet op til nye højder, da antallet af koloskopier er væsentligt større end antallet af de undersøgelser, som Ambus eksisterende produkter bliver brugt til.

Nu er væksthåbet lagt i graven med en massiv kursmassakre til følge, hvor mere end 3,2 mia. kroner af Ambus markedsværdi med et blev barberet bort i kølvandet på nyheden mandag.

For især en mand kommer koloskopi-floppet og strategi-skiftet imidlertid ikke som en overraskelse.

"Der var opstået en situation, hvor der var meget store forskelle mellem de enkelte analytikeres syn på de fremtidige estimater. For de analytikere og investorer, som har talt med læger og specialister, kommer denne nedjustering ikke som en overraskelse," siger Niels Leth, til MedWatch.

Som chefanalytiker i investeringsbanken Carnegie, har Niels Leth fulgt Ambu tæt i adskillige år, hvor han har markeret sig som en af Ambus største kritikere, der stædigt har faktatjekket og stillet spørgsmålstegn ved Ambu-ledelsens udmeldinger.

"Gastroenterologer kunne allerede for ét år siden berette, at Ambus Invendoscope SC210 ikke fungerede tilfredsstillende," forklarer Niels Leth.

Blåøjet og ensidig kommunikation

I oktober 2017 opkøbte Ambu det tyske selskab Invendo for 1,7 mia. kr. for at erobre et kæmpe marked for engangsudstyr til kikkertundersøgelser i mave-tarm-regionen.

Med købet fulgte koloskopet SC210, som Ambus tidligere adm. direktør Lars Marcher brugte som spydspids i sin omtale af Ambus fremtidige vækst og indtog på markedet for mavetarmundersøgelser.

Stædigt holdt han fast i, at potentialet var enormt, på trods af udeblevne resultater og fravær af understøttende fakta.

Og netop Marchers insisteren er formodentlig årsagen til, at der skulle gå næsten to år, før Ambu kastede håndklædet i ringen og opgav sit sats på SC210.

"At der er gået så lang tid, før Ambu nåede til denne erkendelse, skyldes vel Lars Marchers ukuelige optimisme. Det er okay at være optimist, men man skal komme med korrekte oplysninger til markedet," siger Niels Leth.

Der bliver nok behov for, at Ambu rekrutterer flere kompetencer indenfor gastroenterologi på ledelses- og bestyrelsesniveau.

Niels Leth, aktieanalysechef i Carnegie

"Man kan godt kritisere Ambu for en blåøjet og ensidig kommunikation. Selskabet vurderede - og gør det faktisk fortsat - at det adressérbare marked (for koloskopier, red.) er over 100 mio. procedurer, men man oplyste ikke, hvor mange af disse procedurer, som var relevante," forklarer Niels Leth.

Han tog derfor sagen i egen hånd.

"Jeg stolede simpelthen ikke på den information, som jeg modtog fra selskabet. Og det var jo derfor jeg begyndte at ringe til lægerne, som så kunne fortælle en temmelig anderledes historie, end den, Ambu fortalte," siger Niels Leth.

Ambu misbrugte lægers udsagn

Koloskopet SC210 havde været godkendt i flere år i USA og EU, men for Invendo Medical genererede det stadig ikke en omsætning. Det undrede aktieanalytikeren sig over.

Han kontaktede i foråret 2018 derfor to læger, som Ambu havde citeret i deres præsentationsmateriale.

"Det viste sig, at de to lægers holdning til SC210 ikke stemte overens med de citater, som Ambu havde anvendt. Tværtimod var de temmelig skeptiske overfor SC210, omend de ikke havde testet den seneste version af produktet," fortæller Niels Leth.

Lægerne henviste nu Niels Leth til andre læger, som havde testet en senere version, og de henviste igen til andre læger.

"Dermed bredte kontakt-netværket sig, og pludselig stod jeg i sensommeren 2018 med en lang kontakt-liste af læger, som samstemmende sagde det samme: SC210 var ikke et alternativ til de gængse koloskoper," siger Niels Leth.

Det var der flere årsager til.

For det første anså lægerne ikke bakterierisikoen som væsentlig indenfor koloskopi, hvilket Lars Marcher ellers flittigt brugte som vægtigt argument under sine salgstaler og roadshows.

Ifølge en analyse fra Carnegie, som MedWatch har læst, ser en række amerikanske læger af samme grund nu skævt til Ambu - selskabet har opført sig uhørt aggressivt med advarsler om smittefaren i de eksisterende produkter, lyder det.

"Desuden havde SC210 en række fejl og mangler, som i princippet gjorde produktet uegnet," siger Niels Leth.

F.eks. gjorde styremekanismen - joy-sticket - det vanskeligt at positionere kameraet nøjagtigt, der hvor man ønsker, ligesom skopet var for tykt og stift.

"En hel del patienter havde klaget over smerter."

Medwatch har foreholdt Ambu kritikken fra Niels Leth, men selskabet ønsker ikke at forholde sig til de konkrete kritikpunkter. I en mail til MedWatch fra selskabets kommunikationsafdeling svarer Ambu:

"Beslutningen om at stoppe SC210 har taget indtil nu, fordi beslutningen skulle ske på et fuldt ud oplyst grundlag. Ambu har i forlængelse af beslutningen i denne uge sammenlagt på tre møder med investorer og aktieanalytikere forklaret og beskrevet processen og de overvejelser, der har ligget til grund for beslutningen."

Anklaget for fake news

Over årene har Lars Marcher delt vandene hos investorer og analytikere, og indimellem har det ført til trusler og kontroversielle udtalelser fra topchefen rettet både bredt og mod enkeltpersoner, herunder Niels Leth.

"Da jeg konfronterede selskabet med oplysningerne om manglerne ved SC210, prellede det fuldstændigt af på direktøren. Han mente, at yngre læger ville sætte pris på skopets funktionalitet og henviste til, at det også tog nogle år for lægerne at acceptere Ascope," fortæller Niels Leth.

Ascope er Ambus endoskob til undersøgelse af luftvejene, der blev lanceret i 2009, men som først først for alvor slog igennem i 2013.

I august sidste år udtrykte Niels Leth desuden sin skepsis over for, om SC210 kunne nå at blive lanceret inden 2019's begyndelse, sådan som Lars Marcher troligt lovede.

Dét, sammen med Leths øvrige råben vagt i gevær, fik Lars Marcher op i det røde felt.

"Direktøren mente, at jeg på den måde spredte 'fake news'," siger Niels Leth uden at ville benytte dagens viden om koloskopets skæbne som anledning til et genmæle.

"Jeg har ingen interesse i at kommentere på den udtalelse," lyder det.

Overdriver markedspotentiale

Sideløbende med kontakten til lægerne, havde Niels Leth også en dialog kørende med producenter af genbrugelige koloskoper, som fortalte deres mening om engangsskoper.

Og selvom deres holdninger "jo også er ensidet," så gav det alligevel Niels Leth en masse information om skopernes funktionalitet.

"Jeg kom bl.a. i kontakt med et par amerikanske iværksættere, som havde forsøgt at udvikle engangskoloskoper, men havde givet op. Det gav et indblik i, hvor vanskeligt det er at disrupte produkter, som i bund og grund er velfungerende," forklarer Niels Leth.

Senere - i løbet af efteråret 2018 - begyndte flere hedgefonde nu også at interessere sig for Ambu.

Det viste sig, at de to lægers holdning til SC210 ikke stemte overens med de citater, som Ambu havde anvendt.

Niels Leth, aktieanalysechef i Carnegie

"Og når de først sætter analyse-ressourcer bag, så kan de hurtigt grave en imponerende mængde information frem," siger Niels Leth.

På den måde - vurderer Niels Leth - fungerer hedgefonde som en sund modvægt til de "efterhånden mange løse påstande, som flyver rundt i børsmarkedet."

"Det er et stigende problem, at visse selskaber overdriver størrelsen på deres adressérbare marked," siger han uden at lægge skjul, at Ambu er et af dem.

Sin goodwill værd?

Trods det, at SC210 aldrig kommer til at se dagens lys, kalder Ambus nye topchef, Juan-José Gonzalez, stadig det 1,7 mia. kr. store opkøb af Invendo for en god investering.

Med det tyske selskab fik man - udover SC210 - nemlig også en teknologiplatform og en forskningsorganisation specialiseret til endoskopi i mavetarmområdet.

"Derfor var det stadig den rigtige beslutning for virksomheden (at købe Invendo, red)," sagde Juan-José Gonzalez tirsdag til MedWatch.

Niels Leth fra Carnegie vil ikke vurdere, om Ambu-bestyrelsen gjorde deres arbejde ordentligt, da man købte Invendo Medical, men siger:

"Invendo Medical satte Ambu i gang indenfor gastro-området, ja, men man kan med rette spørge, om den viden er sin goodwill værd?" mener analytikeren.

Også SC2010-aftager vil få det svært

I stedet for det skrottede SC210 satser Ambu nu på endoskopet Ascope Colon, som man håber på at kunne lancere i andet kvartal af 2020/2021.

Men ifølge Niels Leth bør man også til det produkt rette et kritisk fokus.

Det er nemlig langt fra sikkert, at lægerne overhovedet er villige til at skifte til engangskoloskoper, selvom produktet skulle fungere på linje med flergangsskoperne.

"Det tvivler jeg på, de er – med mindre, at det kan påvises, at der er væsentlige bakterielle problemer forbundet med flergangskoloskoper, hvilket hidtil ikke har kunnet," siger Niels Leth.

I Ambus strategiskifte fra i mandags indgik som nævnt også en nedjustering af forventningerne i både indeværende og næste år.

Men selv med de slækkede ambitioner kan det blive svært for Ambu at indfri den nye målsætning, vurderer Niels Leth.

"Det bliver ikke nødvendigvis en let opgave at vokse 16-19 pct. i 2020," vurderer Niels Leth om den nye prognose, der tidligere lød på en organisk vækst på 18-23 pct.

"Nu må bestyrelsen og ledelsen i Ambu lige finde deres ben igen, og så må vi se hvordan markedet udvikler sig," tilføjer han.

Niels Leth og Carnegie kommer til at holde øje med konkurrencesituationen, som ifølge investeringsbanken intensiveres de kommende par år.

"Og der bliver nok behov for, at Ambu rekrutterer flere kompetencer indenfor gastroenterologi på ledelses- og bestyrelsesniveau," siger Niels Leth.

Amerikanske topforskere sår tvivl om Ambus milliardopkøb

Amerikanske læger kan udsætte lancering af Ambus guldhåb

Ambu tabte 3,2 mia. kr. i markedsværdi efter nedjustering

Topfolk i Ambu køber aktier for millioner efter kurshug

Ambu-topchef kalder uventet strategiskifte for en oprustning – investorerne flygter

Læger skyder Ambus væksthåb ned

Ambu-chef: 850 mio. kr. for selskab bag skrottet produkt var "den rigtige beslutning"

Ny Ambu-direktør nedjusterer og sløjfer koloskop i opdatering af strategien

Salget af engangsskoper fylder mere men vokser mindre hos Ambu

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier