MedWatch

Iværksættere bag diabetesapp scorer 5,6 mio kr: "Det er helt vildt"

Opstartsselskabet Hedia har udviklet en app, som med kunstig intelligens skal hjælpe diabetikere til at tage den rette mængde insulin i hverdagen. Nu får selskabet 5,6 mio. kr. fra en række investorer, og det glæder den adm. direktør, der selv er diabetiker.

Holdet bag diabetesappen Hedia: Andreas Jespensgaard (tv.), Peter Lucas (midten) og Christina Kildentoft. Foto: Hedia

Tre iværksættere bag appen Hedia, som skal gøre livet lettere for diabetikere, har fået et rygstød fra en palet af investorer, der har skudt 5,6 mio. kr. (750.000 euro) i selskabet.

En af investorerne er Claus Rehfeld, der er partner i konsulentvirksomheden Health Innovation Institute. Derudover består investorkredsen af en række personer, som ikke ønsker at give sig til kende, men ifølge CVR-registreringer er der blandt andet tale om Mølholm-familien, som blev hovedrige på salget af møbelkæden Boconcept i 2016 samt Martin Teilmann Laub Nielsen, der er adm. direktør for medicodistributøren Braun Scandinavia.

"Det er kæmpestort. Det er helt vildt fedt. Nu kan vi flytte alt fokus benhårdt over på det arbejde, der ligger foran os," siger Peter Lucas, der er medstifter og adm. direktør i Hedia, og som selv fik konstateret type 1-diabetes i 2010.

Han stiftede Hedia seks år senere sammen med kæresten Christina Kildentoft, der er uddannet sygeplejerske og har en master i folkesundhedsvidenskab, og kammeraten Andreas Jespensgaard, der er digital designer.

Idéen med Hedia er at hjælpe diabetikere med at regne ud, hvor meget insulin de skal tage i løbet af dagen for at holde et stabilt blodsukkerniveau. Som Peter Lucas forklarer, er det sjældent en nem opgave at klare uden assistance:

"Jeg kan godt lide at spise en burger og drikke en øl fredag aften. Så skal jeg tage noget insulin. Jeg bliver nødt til at regne ud, hvad jeg har spist i løbet af dagen, hvor meget jeg har bevæget mig, og hvor meget insulin, jeg allerede har taget - bare for at finde ud af, hvor meget insulin jeg skal tage til min burger og øl," siger Peter Lucas.

Ved at skrive sit kulhydratindtag, insulinindtag og blodsukkerniveau ind i app'en, som samtidig automatisk holder øje med motion, kan Peter Lucas få en anbefaling til, hvor meget insulin han skal tage i løbet af dagen.

"Hedia har styr på de ting og kan regne en insulinanbefaling ud for mig," siger han.

Adskiller sig på springende punkt

Ved første øjekast er Hedia ikke nogen revolution. Der findes en skov af apps, der forsøger at hjælpe diabetikere med at holde styr på deres insulinindtag, og Peter Lucas har selv prøvet de fleste. Men han blev hurtigt frustreret, da han ikke følte, at applikationerne gjorde ordentlig brug af den data, han fodrede dem med.

Specielt hæfter han sig ved, at det efter hans egen erfaring er de færreste diabetikere, der formår at ramme rigtigt, hver gang de skal vurdere deres eget kulhydratindtag.

Her håber iværksætteren for alvor at gøre en forskel. Hans plan er, at Hedia skal bruge maskinlæring og kunstig intelligens til at korrigere for de fejl, som diabetikerne laver, når de indrapporterer deres tal.

Det skal ske ved at sammenholde diabetikernes subjektive vurderinger af kulhydratindtag med de objektive blodsukkermålinger, som patienterne foretager.

Hvis blodsukkermålingerne viser, at en diabetiker har tendens til at undervurdere sit kulhydratindtag, så vil Hedia anbefale en højere insulindosis - og vice versa.

"Vores algoritme er ikke udviklet efter, at folk lever et fuldstændig korrekt liv - den er udviklet efter alle de fejl, vi laver, fordi vi prøver at leve et normalt liv," siger Peter Lucas.

Millioner går til kliniske studier

Sådan en algoritme er ikke billig at udvikle, og den er heller ikke nem at lancere. Hedias kunstige intelligens skal således bevise sit værd i et klinisk studie, før det kan blive lanceret, og her spiller de nyfundne 5,6 mio. kr. en hovedrolle.

"Vi har i princippet allerede algoritmen, men vi skal lave de kliniske studier, og der er en masse tjekbokse, vi skal have tjekket af for at komme derhen," siger Peter Lucas.

"Pengene giver os mulighed for at ansætte de folk, vi skal bruge her," fortsætter han.

Hedia har allerede hentet Ninette Neel Florboe, der har en fortid hos Convatec, Coloplast og Novo Nordisk, til som ansvarlig for det regulatoriske arbejde.

Peter Lucas håber, at selskabet kan være klar til at rulle sin app ud med kunstig intelligens om to år, men han medgiver selv, at det er et optimistisk bud.

Tunge konkurrenter

Der er ellers grund til at skynde sig, for Hedia er oppe imod tung konkurrence inden for diabetesapplikationer.

For eksempel har Novo Nordisk støbt et partnerskab med de amerikanske iværksættere bag diabetesappen Glooko, mens Sanofi har allieret sig med Google-selskabet Verily om at udvikle diabetesappen Onduo med et budget på 3,2 mia. kr.

Samtidig købte medicinalgiganten Roche for et år siden den etablerede, østrigske diabetesapp mySugr, der allerede er blevet downloadet over en million gange.

Peter har den enorme fordel i den her sammenhæng, at han er diabetiker. Han lever de behov, der ligger i Hedia.

Claus Rehfeld, ny investor i Hedia.

Men intet af det skræmmer Peter Lucas.

"Der er ingen derude, der gør det, vi gerne vil gøre. Vi har i hvert fald ikke fundet dem endnu," siger Peter Lucas.

Han har selv været i kontakt med både Novo Nordisk, Sanofi og Roche, og han bekymrer sig ikke om konkurrencen. I stedet øjner han en mulighed i de store spilleres indtog på markedet.

"Det virker som om, de stadig er ved at finde ud af, hvem de skal samarbejde med," siger han.

Investor: Ikke bare endnu en diabetesapp

En af de investorer, der netop har skudt penge i Hedia, er serieiværksætter Claus Rehfeld, der er partner i konsulentvirksomheden Health Innovation Institute.

Han håber, at Hedia i fremtiden kan komme til at samarbejde med de store medico- og medicinalselskaber, selvom han anerkender, at konkurrencen i markedet er hård.

"Der eksisterer et begreb, der hedder 'yet another diabetes app' derude. Der er ingen tvivl om, at der er konkurrence i det her marked. Det ville være naivt at sige andet. Men vi synes, at Hedia er længere fremme både i forhold til dataopsamling og i forhold til på sigt at kunne være en platform for farmavirksomhederne i stedet for at være i konkurrence med dem," siger Claus Rehfeld.

Samtidig mener han, at folkene bag Hedia har en væsentlig fordel over for de andre firmaer, der arbejder med diabetesapplikationer.

"Peter har den enorme fordel i den her sammenhæng, at han er diabetiker. Han lever de behov, der ligger i Hedia. Han ved, at det her kan ændre hans og andre diabetikeres liv," siger Claus Rehfeld.

Fik selv diabetes: Peter Lucas har udviklet en app, der kan gøre livet lettere for diabetespatienter

Forsiden lige nu

Novo-direktør om nyt opkøb: "Førende og unikke på området"

Novo Nordisk har kigget vidt og bredt for at finde et selskab, som kan hjælpe koncernen nærmere med udviklingen af en "intelligent" insulin. Valget er faldet på britiske Ziylo, som ifølge Marcus Schindler, direktør for global drug discovery, er den førende aktør på området.

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier