MedWatch

Europæiske lægemidler er i høj kurs hos Kinas voksende middelklasse

Den kinesiske befolkning foretrækker europæisk medicin over lokaltproducerede lægemidler, og landet har i stigende grad pengene til at betale for dem. Det har skabt en milliardforretning for Novo Nordisk.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) besøgte i 2017 et laboratorium under Kinas lægemiddelstyrelse NMPA. Kina efterspørger ifølge forskere og branchefolk i stigende grad europæiske lægemidler. Foto: Ritzau Scanpix/AP/Mark Schiefelbein

Novo Nordisk lancerede sine første produkter i Kina i 1962 og åbnede for 25 år siden sin afdeling i Kina i 1994 under navnet Novo Nordisk Biotech Co. Men selskabets salg i Kina har først for alvor taget fart efter årtusindeskiftet.

De tidligste, offentliggjorte tal fra Novo Nordisks afdeling i Kina stammer fra 2006, hvor selskabet omsatte for 1,6 mia. kr. i landet. Siden da er Novo Nordisks omsætning fra Kina i gennemsnit steget 18 pct. om året til 11,3 mia. kr. i 2018.

Læs artiklen gratis

Registrer med din E-mail.
Det kræver intet kreditkort.

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier