MedWatch

Europæiske lægemidler er i høj kurs hos Kinas voksende middelklasse

Den kinesiske befolkning foretrækker europæisk medicin over lokaltproducerede lægemidler, og landet har i stigende grad pengene til at betale for dem. Det har skabt en milliardforretning for Novo Nordisk.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) besøgte i 2017 et laboratorium under Kinas lægemiddelstyrelse NMPA. Kina efterspørger ifølge forskere og branchefolk i stigende grad europæiske lægemidler. | Foto: Ritzau Scanpix/AP/Mark Schiefelbein

Novo Nordisk lancerede sine første produkter i Kina i 1962 og åbnede for 25 år siden sin afdeling i Kina i 1994 under navnet Novo Nordisk Biotech Co. Men selskabets salg i Kina har først for alvor taget fart efter årtusindeskiftet.

De tidligste, offentliggjorte tal fra Novo Nordisks afdeling i Kina stammer fra 2006, hvor selskabet omsatte for 1,6 mia. kr. i landet. Siden da er Novo Nordisks omsætning fra Kina i gennemsnit steget 18 pct. om året til 11,3 mia. kr. i 2018.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MedWatch

Eir Ventures har rejst over 900 mio. kr.

Life science-fonden Eir Ventures gik sidste år i luften med et håb om at rejse 100 mio. euro inden for et år. Lidt over et år senere har fonden rejst 122,3 mio. euro, svarende til 900 mio. kr.

WSA taber en halv milliard kr. i 2021

Det fusionerede høreselskab WS Audiology kommer ud af 2021 med endnu et stort underskud. Til gengæld steg omsætningen organisk med 22 pct., mens EBITDA steg med 40 pct. i forhold til året før.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier