Efterslæb af patienter har åbnet veteranmarked mere op for GN Hearing
Efter en lang og hård nedlukning under coronapandemien er den offentlige amerikanske salgskanal for høreapparater, Veterans Affairs (VA), igen åbnet noget mere op.
Og meldingen fra flere aktører i sektoren under denne uges branchemesse i Seattle i USA har været, at VA overordnet set er mere åbent for fysiske møder med salgsrepræsentanter end tidligere.
Også hos danske GN Hearing kan man genkende det billede, og en god del af forklaringen på den mere åbne tilgang er ifølge Gitte Aabo, der er adm. direktør hos GN Hearing, at der er opstået et efterslæb af patienter efter coronanedlukningen.
”Det er et billede, jeg kan genkende. Vi skal et år tilbage for at finde tidspunktet, hvor VA forlod sin covid-politik og tillod salgsrepræsentanter at komme ind i kanalen igen, og det synes jeg er blevet øget igen,” siger GN Hearing-topchefen til MarketWire.
”Der er opstået et efterslæb af patienter, så der er lidt mere opbrud nu,” fortsætter hun.
Og det har været en god mulighed for flere selskaber for at få brandet nye produkter hos VA’s audiologer, der tilpasser høreapparater til militærveteraner.
Kan få større markedsandel
Blandt andet har GN Hearings danske rival Demant kontinuerligt øget sin markedsandel hos VA siden november sidste år, og også GN selv, der i lanceringsvinduet i november introducerede sit seneste topprodukt, Resound Omnia, har igen fået bedre fat i VA, hvor selskabet tidligere har været markedsleder.
”Man kan udnytte den ekstra tilgængelighed ved, at man kan komme ind igen og få mulighed for at positionere sine produkter, og der har vi selvfølgelig en oplagt mulighed med Omnia, hvor vi kom ind i november og følger op med resten af familien i lanceringsvinduet i maj,” siger Gitte Aabo.
”Jeg har også forventninger om, at det kan komme til at give os en bedre markedsandel hos VA,” fortsætter hun.
I marts havde GN Hearing en markedsandel - målt på andelen af det samlede salg - hos VA på 9,9 pct. mod 9,7 pct. i februar.
Da VA er en offentlig salgskanal, er det et hospitalsbaseret system, som dermed i sagens natur var hårdt ramt af coronapandemien, hvor der var klare isoleringskrav, og hvor sundhedspersonalet havde travlt med at håndtere syge med covid-19.
Relaterede artikler:
Læs alle artikler fra branchemessen AAA
For abonnenter