
De danske høreapparatproducenter Demant og GN Hearing tabte atter en smule markedsandele hos den offentlige amerikanske salgskanal, Veterans Affairs (VA), der tilpasser høreapparater til militærveteraner, i december.
Samtidig røg også Sivantos, der er en del af WS Audiology sammen med danske Widex, igen en spids tilbage efter et gevaldigt hop frem i november, hvor selskabet bragte nylanceringen Signia Pure Charge & Go AX og Signia Insio AX ind i salgskanalen.
Sivantos' markedsandel er dog fortsat langt større end inden lanceringen af de nye produkter, der efter en årelang kamp med en meget lav markedsandel hos VA ser ud til at have givet pote for WS Audiology.
Vinderen blev i december verdens største høreapparatproducent, schweiziske Sonova, der også er klar markedsleder hos VA.
Sonova øgede sin markedsandel - målt på andelen af det samlede salg - til 51,6 pct. i december fra 49,4 pct. i november, og også det privatejede amerikanske selskab Starkey havde lidt fremgang med et løft i markedsandelen til 16,6 pct. fra 16,5 pct.
GN Hearings markedsandel faldt omvendt til 8,6 pct. fra 8,8 pct., og Demants andel bakkede til 14,2 pct. fra 15,0 pct.
Sivantos' markedsandel faldt til 9,0 pct. fra 10,3 pct. i november - men mod blot 4,9 pct. i oktober - inden lanceringen af de nye produkter.
GN Hearing lod amerikanske ejere beholde 9 pct. for at sikre deres arbejdsmotivation
Mere fra MedWatch
Analytikere ser købere til GN men tvivler på et salg
Med en lav værdiansættelse, en høj strukturel værdi og ingen dominerende aktionærer giver det god mening, hvis internationale kapitalfonde og industrielle spillere lige nu lurer på at købe høre- og lydkoncernen GN Store Nord, mener to analytikere, men om det reelt kommer til at ske, tvivler de dog på.