MedWatch

Oticon-direktør: Corona affødte diskussion om timingen af toplancering

Det uforudsigelige verdenskort i foråret 2020 betød, at timingen af lanceringer blev diskuteret flittigt på ledelsesgangen hos danske Oticon, der er ejet af Demant-koncernen.

Foto: Oticon / PR

Coronapandemien affødte sidste år store nedlukninger verden over og medførte samtidig en nærmest komplet sammensmeltning af markedet for høreapparater i særligt marts, april og maj.

Mens markederne stod stille, gjorde udviklingsafdelingerne det omvendt ikke hos de store høreapparatproducenter, der på stribe lancerede nye produktplatforme hen over sommeren.

Til gengæld betød timingen af nedlukninger og genåbninger og det noget uforudsigelige verdenskort, at timingen af lanceringerne blev diskuteret flittigt på ledelsesgangene - i hvert fald hos danske Oticon, der er ejet af Demant-koncernen.

Det fortæller Ole Asboe Jørgensen, der er administrerende direktør for Oticon, til MarketWire i forbindelse med den årlige messe hos den europæiske brancheforening for audiologer, Europäische Union der Hörakustiker (EUHA), som afholdes i Hannover i Tyskland i denne uge.

"Jeg tror, at der var flere af konkurrenter og i hvert fald os selv, der lå og overvejede, om de skulle vente lidt eller bare køre løs. Jeg tror, at alle kom til den konklusion, at de mere eller mindre fulgte den kalender, de normalt har, fordi man så, at åbningen var ved at være i gang," fortæller Oticon-direktøren.

"Vi havde diskussionen engang sidste efterår. Vi har indsamlet mange data på coronasituationen, på nedlukninger og genåbninger, på høresundhedsbranchen og på forbrugernes holdninger til at gå til lægen og til tandlægen og så videre. Meget af det kunne vi overføre til os selv," fortsætter han.

Demant præsenterede sin nye produktplatform den 30. november sidste år og begyndte for alvor at udrulle flagskibsproduktet Oticon More fra starten af indeværende år.

Dermed ramte selskabet - måske med undtagelse af de første par måneder - coronakurven fint, da der fra sidste del af første kvartal i år og i særdeleshed i andet kvartal igen begyndte at komme stor vækst i salget af høreapparater som følge af genåbninger mange steder.

"På den måde synes jeg, at vi har stået godt, fordi der er en vis tendens til, at det sidste nye er det bedste i vores industri. Vi var der så lige der, hvor det hele begyndte at åbne op," siger Ole Asboe Jørgensen.

Mere fra MedWatch

Læs også

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier