MedWatch

GN leverede andele til Demant hos veteraner

Hørekoncernen GN Hearing tabte en anelse momentum i den offentlige amerikanske salgskanal Veteran Affairs i februar, mens Demant omvendt tog markedsandele hos veteranerne, der fortsat og med afstand har Sonova som deres foretrukne leverandør af høreapparater. 

Foto: Charles Dharapak/AP/Ritzau Scanpix

GN Hearing måtte i februar aflevere lidt af sin markedsandel inden for høreapparater i den offentlige amerikanske salgskanal Veteran Affairs til konkurrenterne, herunder til Oticon, som ejes af Demant.

Det fremgår af den seneste opgørelse fa Veteran Affairs.

For GN's vedkommende faldt markedsandelen, målt i dollar, til 11,00 pct. i februar fra 11,49 pct. i januar, mens andelen af enheder faldt til 10,89 pct. fra 11,41 pct. I februar solgte GN Hearing 6232 enheder i kanalen.

For det andet danske islæt i opgørelsen, Demant, gik udviklingen den anden vej fra en andel i dollar på 9,95 til 10,24 pct. Målt på enheder var der en fremgang til en andel i februar til 10,95 fra 10,64 pct. Salget i enheder var i februar på 6268 i alt.

Verdens største producent af høreapparater, Sonova, holdt klart fast i sin førerposition og så sin markedsandel stige til 55,87 pct. fra 55,64 pct., mens Sivantos, der ejes af WS Audiology, også så sin del vokse til 4,86 fra 4,78 pct.

Ligesom GN gik det også den forkerte vej for amerikanske Starkey, som så sin markedsandel bakke til 18,03 pct. i februar fra 18,14 pct. i januar.

Sonova satte sig tungt på Veteran Affairs-markedet med sin introduktion af Phonak Audéo Marvel i maj 2019. Inden da var selskabets markedsandel 27 pct., og andelen er altså mere en fordoblet siden.

I april 2019 - inden introduktionen af Marvel - var GN Heraing markedsleder i salgskanalen med omkring 30 pct. i markedsandel.

I dag er Sonova repræsenteret hos Veteran Affairs med sit nyeste topprodukt, Phonak Audéo Paradise.

Veteran Affairs udgør i et normalt år lidt mere end en femtedel af det samlede amerikanske marked, der er verdens største enkeltmarked for høreapparater.

Sidste år var salgskanalen i lange perioder dog hårdt trykket tilbage af coronakrisen, og genopretningen har overordnet set taget længere tid, end tilfældet har været det på den øvrige del af det amerikanske marked.

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier