GN tabte igen terræn hos VA i september – Demant fastholdt sin andel

Sonova fortsætter fremgangen hos de amerikanske krigsveteraner på bekostning af blandt andet GN Hearing, der tabte markedsandele i september.
Foto: Michael Buholzer/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Michael Buholzer/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

GN Hearing tabte igen i september markedsandele hos den offentlige amerikanske salgskanal Veterans Affairs (VA), der tilpasser høreapparater til militærveteraner.

Det skete i et marked, der ellers samlet set fortsatte sin genrejsning, efter at coronakrisen tidligere på året slog bunden helt ud af salget.

Samlet set var salget gennem VA på 26,4 mio. dollar i september, hvor der blev solgt 71.018 høreapparater. Det er en fremgang fra henholdsvis 22,3 mio. dollar og 59.949 enheder i august.

Da markedet toppede inden coronakrisen, var salget gennem VA i januar på 34,2 mio. dollar - fordelt på 92.942 enheder. På bunden i april var salget på blot 3,5 mio. dollar - fordelt på 10.424 enheder.

Starkey og Sivantos vinder terræn

For GN gik markedsandelen – målt på andelen af det samlede salg – tilbage til 12,5 pct. i september fra 13,1 pct. måneden før, mens Demants markedsandel endte næsten uændret på 10,95 pct. mod 10,94 pct. i august.

Markedslederen i september var fortsat med længder schweiziske Sonova, som løftede sin markedsandel til 55,1 pct. fra 54,4 pct. i august.

Det private amerikanske selskab Starkey øgede også sin markedsandel til 16,4 pct. fra 16,2 pct.

Sivantos, der er en del af fusionsselskabet WS Audiology sammen med danske Widex, reducerede omvendt sin andel til 5,1 pct. fra 5,3 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også