MedWatch

Amerikanske regler for høreapparater i håndkøb er lige på trapperne

De amerikanske sundhedsmyndigheder vil i november fremlægge rammerne for, hvordan salget af høreapparater uden om audiologer skal foregå.

Amerikanske elektronikforhandlere kan senest 18. august 2020 lægge høreapparater til visse brugere på hylderne. Foto: Rick Wilking/Reuters/Ritzau Scanpix

Oprettelsen af en såkaldt over the counter-salgskanal (OTC) for høreapparater i USA har fyldt meget i debatten i sektoren over de seneste år.

OTC-kanalen skal gøre det muligt at købe høreapparater i håndkøb - uden konsultation og indstillinger hos en audiolog.

Og i november vil de amerikanske sundhedsmyndigheder, FDA, komme med et bud på rammerne for, hvordan OTC-kanalen skal skrues sammen.

Det fremgår af officielle dokumenter fra myndighederne, der har fastsat en "action date" i november. Efter at rammerne er blevet offentliggjort følger der en høringsperiode, hvor de store interesseorganisationer og høreapparatindustriens brancheorganisation, Hearing Industries Association (HIA), hvor alle de store producenter er med, kan komme med kommentarer og feedback.

Derefter skal OTC-kategorien officielt sættes i søen - senest den 18. august 2020 - tre år efter at lovgivningen officielt blev underskrevet.

Modstand fra producenterne

I høreapparatindustrien, hvor de store børsnoterede danske spillere er Demant og GN Hearing, er der spænding om, hvor brede rammerne vil blive.

Oprindeligt var det planen, at OTC-kanalen blot skulle omfatte den første af de fire kategorier fra Verdenssundhedsorganisationen (WHO) - milde høretab. Det svarer ifølge WHO's definition til høretab på mellem 26 og 40 decibel.

Siden har der dog været rygter om, at FDA ville øge den ambition til også at omfatte moderate høretab, der går fra 41-60 decibel, og svære høretab, der går fra 61-80 decibel ifølge WHO's skala.

Det møder modstand fra høreapparatbranchen, der mener, at audiologer er en helt afgørende del af ligningen, og at man kan risikere at ødelægge den tilbageværende hørelse hos kunder, hvis man anvender så kraftige høreapparater, der ikke er indstillet korrekt.

Generelt er høreapparatproducenterne ikke ovenud begejstrede for udsigten til en OTC-salgskanal, der også vil betyde et pres på priserne.

Nogle af producenterne er dog også af den opfattelse, at en OTC-kanal kan være med til at udvide det eksisterende marked, fordi man på den måde vil kunne få fat i folk med mildere høretab på et tidligere stadie.

I dag er penetrationen på det globale marked nemlig på kun lige godt en femtedel af de folk, der faktisk per definition har et høretab og dermed kunne have glæde af et høreapparat.

Det hænger blandt andet sammen med, at folk ikke er klar over, at de har et høretab, eller at de ikke har lyst til at erkende det og benytte et høreapparat.

For audiologerne, der er høreapparatproducenternes kunder, hænger aversionen primært sammen med, at OTC-høreapparaterne vil blive så billige, at de bliver svære at tjene penge på.

Begrænset effekt

Udsigten til en OTC-salgskanal har flere gange sat skub i aktiemarkedet, hvor investorerne har virket bekymrede for, hvad et salg af billigere og ikke audiolog-indstillede høreapparater kan betyde for markedet.

Potentielt kan det nemlig tiltrække interesse fra store elektronikkoncerner som Samsung, Apple og Bose, der - i hvert fald for de to førstnævnte - har markant større økonomiske muskler end høreapparatproducenterne.

Det vil betyde markant forøget konkurrence i markedet, der i dag er udgjort primært af fem store producenter - schweiziske Sonova, danske Demant og GN Hearing, fusionsselskabet WS Audiology (Widex og Sivantos) samt det privatejede amerikanske selskab Starkey.

Da Bose sidste år fik et OTC-lignende produkt - Hearphones - godkendt hos FDA, fik det eksempelvis høreapparatproducenterne til at falde tungt på børsen.

Men graver man lidt i historiebøgerne er der flere eksempler på, at selskaber tidligere har forsøgt sig med at sælge høreapparatlignende produkter i forskellige udgaver direkte i detailhandlen.

Selskaber som Ihear Medical og Eargo er eksempler på den type aktører, men returraterne er meget høje - i nogle tilfælde helt op mod 50 pct. - og det gør det vanskeligt at tjene penge på salget.

Ifølge Niels Granholm Leth, der er analytiker hos investeringsbanken Carnegie, bliver det også vanskeligt for nye aktører at tage store bidder af høreapparatmarkedet gennem salg af OTC-apparater.

Det hænger sammen med, at der stadig er tale om relativt dyre produkter, hvis man kigger på forbrugerelektronik generelt, og at de fleste mennesker ikke af egen drift tager en beslutning om køb af et høreapparat - illustreret fint ved den lave penetrationsrate i sektoren generelt.

"Efterhånden er industrien og analytikerne kommet frem til en form for fælles forståelse for, at OTC-apparater ikke vil ændre så meget. De fleste ønsker slet ikke at købe et høreapparat, og derfor er det at sælge dem meget et spørgsmål om, at audiologer skal overbevise folk om, at de har brug for et høreapparat," siger han til Ritzau Finans.

"Så det er svært at forestille sig, at folk bare går ind på et apotek og køber et billigere produkt. Det koster jo stadig 100-200 dollar, og man ved ikke, om man har brug for det, eller om det virker, når man ikke har talt med en audiolog," uddyber han.

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier