MedWatch

Novo: Victozas markedsandel er rekordhøj i USA

Danske Novo Nordisk fortsætter med at dominere inden for GLP-1-analog-klassen på det amerikanske marked med blockbusteren Victoza.

Novo Nordisks storsælgende diabetes 2-middel Victoza fortsætter med at vinde markedsandele i USA. Andelen af nye recepter satte rekord i ugen, der løber frem til 6. september, med 67,9 pct. Det viser recepttal fra Wolters Kluwer, indsamlet af Bloomberg.

Victozas markedsandel ugen før var 66,7 pct.

Der blev udskrevet i alt 19.666 nye recepter på Victoza mod i alt 28.942 på hele klassen. Bristol-Myers Squibb og Astrazeneca kunne samtidig se deres langtidsvirkende GLP-1-analog Bydureon overhale Byetta målt på antallet af nye recepter. I alt 4718 nye recepter var på Bydureon, mens 4558 recepter var på Byetta, der tages to gange dagligt. Bydureon er til brug en gang om ugen.

Opgjort som andelen af samtlige recepter var Victozas markedsandel på 66,3 pct. Det totale antal recepter på Victoza var 53.393 i ugen, der sluttede 6. september. Det svarer til en markedsandel på 66,3 pct. i GLP-1-klassen. Byettas markedsandel var 17,2 pct. og Bydureons 16,5 pct.

Victoza solgte i andet kvartal for i alt 2877 mio. kr. på verdensplan, heraf for 1841 mio. kr. i USA.

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier