MedWatch

Fransk modvind gør det svært at nå top af vækstmål, mener Coloplast-direktør

En fransk sundhedsreform kommer til at lægge en dæmper på væksten særligt næste år hos Coloplast, siger Kristian Villumsen, adm. direktør hos Coloplast.

Foto: Sif Meincke / polfoto /Ritzau Scanpix

Den franske sundhedsreform kommer til at lægge en dæmper på væksten særligt næste år hos Coloplast, og den gør det også svært for medicokoncernen at nå toppen af selskabets eget langsigtede vækstmål.

Sådan lyder det fra Kristian Villumsen, der er adm. direktør hos Coloplast, under et interviewet tirsdag i forbindelse med selskabets "Meet the Management"-arrangement i London.

"Næste år bliver unikt i forhold til de tidligere år, da den franske sundhedsreform rammer os. Det er den største reform, som Coloplast har stået over for - i hvert fald de seneste 10 år. Det betyder, at der er betydelig modvind næste år," siger han.

"Så jeg vil sige, at jeg betragter det som en ret stor sejr, at vi kan fastholde forventningerne i år og absorbere effekten af den reform i år. Næste år betyder den modvind så også, at sandsynligheden for at nå den øvre ende af vores vækstinterval er lav," fortsætter direktøren.

Coloplast har en langsigtet målsætning om at levere en organisk vækst i den høje ende af intervallet på 7-9 pct., men siden strategien blev annonceret i november 2017, er en organisk vækst på 8 pct. det højeste niveau, selskabet har ramt på årsbasis for hele koncernen.

Den franske sundhedsreform trådte i kraft i løbet af sommeren, og dermed kommer lavere priser til at ramme Coloplast med fuld styrke i fjerde kvartal af regnskabsåret 2018/19, som selskabet befinder sig i lige nu.

Prisfald på stomiprodukter på 9 procent i Frankrig

Coloplast har tidligere fortalt, at reformen medfører en gennemsnitlig nedsættelse af priserne inden for stomi- og kontinensprodukter på 9 pct. og på 2 pct. inden for sårplejeprodukter.

Udsigten til lavere priser i regnskabsårets sidste kvartal har dog ikke givet anledning til nedjusterede forventninger. Dermed går medicoselskabet fortsat efter at fremvise en organisk salgsvækst på 8 pct. og en overskudsgrad i lokal valuta på mellem 30-31 pct.

Topchefen forventer heller ikke, at Coloplast kommer til at bære den fulde byrde af prisreformen i Frankrig.

Lige nu arbejder selskabet på at genforhandle eksempelvis prisniveauer og handelsbetingelser med blandt andet distributører - herunder også apoteker og hjemmeplejeselskaber.

"Vi synes, at når priserne går ned, så er det ikke kun producenten, der skal bære byrden. Det skal de andre også tage del i. Det synes vi er fair," siger Kristian Villumsen.

Delte i porten

"Sidste gang vi havde en reform i Frankrig lykkedes det at dele det i porten på en måde, hvor vi tog halvdelen af byrden, og de øvrige deltagere i kanalen tog den anden halvdel," forsætter han.

Siden den seneste sundhedsreform i Frankrig er Coloplast dog også blevet en del af distributørkæden med købet af det franske SAS Lilial.

Det er et såkaldt home care-selskab, hvor sygeplejersker besøger patienterne privat og dermed er i direkte kontakt med brugerne og derigennem distribuerer produkterne.

"Nu har vi købt en distributør i mellemtiden, og det betyder jo, at vi tager del i smerten for de mennesker, der er i kanalen, så vi kommer lidt under halvdelen denne gang. Vi tror stadig på, at det bliver delt, men det bliver mindre end sidste gang," siger Kristian Villumsen.

Stram omkostningsstyring internt

På de interne linjer er der også fokus på at mindske betydningen af prisreformen, og det betyder, at omkostningerne i endnu højere grad skal holdes nede.

"Når man får sådan en modvind, skal man være ekstra opmærksom på, hvordan man bruger penge. Så det handler om en meget stram styring af omkostningerne," siger direktøren og uddyber.

"Det er stram styring af, hvilke stillinger der kan blive genbesat, og det ser ud til, at vi kan undgå, at det fører til deciderede nedlæggelser af en masse stillinger," fortsætter han.

Coloplast har en langsigtet forventning om, at prispresset for koncernen samlet set på tværs af markederne vil ligge på omkring 1 pct. årligt.

Dét mål forventer topchefen at leve op til næste år også, selv om prispresset vil være øget i særligt Frankrig.

"Vi forventer at kunne levere inden for den ramme, der hedder op til 1 pct. prispres. Det er klart, at næste år ligger vi tæt på 1 pct., fordi reformen er så stor, som den er," siger Kristian Villumsen.

Coloplast har desuden en langsigtet forventning om at kunne levere en overskudsgrad, EBIT-margin, på mere end 30 pct.

Coloplast-formand scorer 35 millioner på at udnytte aktieoptioner

Direktionsmedlem hos Coloplast udnytter optioner og scorer milliongevinst

Coloplast: Bestyrelsesmedlem sælger aktier for 2 millioner

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier