MedWatch

Nyt hårtabs-middel kæmper for hyldeplads

Selskabet bag hårmidlet, der virker mod hårtab og fremmer hårvæksten, er ved at forhandle de sidste detaljer med apotekerkæderne på plads. Produktet kan dog allerede bestilles hjem af apotekerne.

Efter massiv annoncering for et nyt middel mod hårtab, forsøger firmaet bag lanceringen nu at erobre hyldepladser på landets apoteker.

Den danske distributør af hårmidlet Crescina HFSC, Galaxa Pharma, er ved at lægge sidste hånd på værket, før produkterne fysisk står på apotekernes hylder. Det skulle ifølge Lone Henriksen, der er adm. direktør i Galaxa Pharma, være muligt at få Crescina bestilt hjem på de enkelte apoteker, da produktet allerede er i apotekernes sortimentssystem.

”Jeg snakker med de forskellige kæder nu og prøver at få nogle aftaler på plads med dem. Men vi er sådan in between lige nu. Vi skal have de sidste ting på plads for reelt at komme helt ud til slutbrugeren og være på hylderne på apotekerne,” siger Lone Henriksen.

Ifølge en undersøgelse, der blev offentliggjort i Dermatology and Therapy, skulle Crescina virke i 100 pct. af tilfældene. I studiet undersøgte forskerne effekten af Crescina, der både kan fremme hårvæksten og mindske hårtabet, på 46 mænd.

Læs mere om undersøgelsen her.

Skal skabe troværdighed

”Salget er i en langsom opstartsfase lige nu. Vi har haft rigtig god respons og stor efterspørgsel både fra apoteker og slutbruger, så på den led er det positivt. Men selve salget er svært, når produkterne ikke er på hylderne ude på apoteket,” siger Lone Henriksen.

Det er svært for selskabet at vurdere, hvordan danskerne vil agere i forhold til det nye produkt. Lone Henriksen kan dog godt forestille sig, at de danske forbrugere vil være afventende i første omgang.

”Men man kan sige, at når produktet er kommet på markedet, og det har fået den troværdighed, som det egentlig har, så tror jeg, at der kommer et rigtig fint salg på det,” siger Lone Henriksen.

MedWatch har snakket med tre af landets største apoteker. Her kendte ingen endnu til Crescina og havde ikke oplevet nogen efterspørgsel på produktet. To ud af de tre bekræftede, at det kunne bestilles hjem. På et af apotekerne blev der udtrykt en skepsis omkring virkningen af hårmidlet, hvor farmaceuten gerne ville se mere dokumentation.

Det apotek, der ikke kunne bestille midlet hjem, har lægemiddelgrossisten Nomeco som leverandør. Hos Nomeco oplyser de, at der har været nogle forsinkelser på produktet, men at de er ved at få det ind på lagrene i øjeblikket.

Vil løfte regnskabet

Selskabet forventer, at salget af Crescina vil afspejle sig i næste års regnskab. Men i hvor grad det vil kunne aflæses afhænger af apotekernes respons.

”Det kan være en lille smule, eller det kan være rigtig meget. Men det er afhængig af, hvordan apotekerne ser på det. Om de tror på det. Om det har den troværdighed og tillid, som det bør have for at være på et apotek,” siger Lone Henriksen.

Selskabet havde i 2013 et bruttoresultat på 324.932 kr. og et overskud på 89.169 kr.

Godt salg i udlandet

Det er i samråd med producent Labo, at Galaxa Pharma har valgt at annoncere kraftigt for hårmidlet i flere danske aviser. Selskabet regner selvfølgelig med, at det i sidste vil have betalt sig.

”Hvis vi ser på, hvordan salget har været i tilsvarende lande i Europa, regner vi med, at vi vil have et tilsvarende salg. I den sammenhæng, når produktet er bygget op og har fået den troværdighed og tillid i markedet, så tror vi på, at der kan være et rigtig fint salg i Danmark også,” siger Lone Henriksen.

Hun fortæller videre, at produktet indtil videre har været en succes i udlandet, hvor Crescina i Italien er blevet det største mærke inden for området.

Effektiviteten skal slå konkurrencen

Der findes andre produkter på markedet, som tilbyder hjælp mod hårtab og genvækst af håret. Det anser Lone Henriksen som positivt, da det vil give forbrugeren noget at vælge imellem.

Prisen for hårmidlet Crescina er dog ikke i den billige ende, og 20 gange 3,5 milliliter koster ifølge apotekeren.dk 1.477 kr. Det er dog ikke noget, som vil hæmme produktets konkurrenceevne, mener Lone Henriksen.

”Nej, det mener jeg ikke, at det vil, hvis man ser på effektiviteten i forhold til prisen og i forhold til konkurrerende produkter,” siger hun.

Hun forklarer videre, at den høje pris skyldes dyre ingredienser i produktet, og at der ligger 26 års forskning bag samt "ni patenter på toppen, som selvfølgelig har en kost."

Nyt middel effektivt mod hårtab

Et skridt nærmere kur mod skaldethed

Søgsmål vokser mod Mercks hårtab-middel

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier