Industriens markedsføring møder kritik

Nattetisseri.dk, blæren.dk og allergi.dk er blot nogle eksempler på hjemmesider, hvor medicinalselskaberne oplyser om forskellige sygdomme og deres symptomer.
I Danmark er det forbudt at reklamere for receptpligtige lægemidler. Men det er ikke forbudt at informere om de sygdomme, som pillerne behandler.
Og den praksis møder nu kritik.
"Det er ikke i orden. For seks år siden anmeldte vi flere af hjemmesiderne til Lægemiddelstyrelsen, fordi vi mente, at de burde sætte en stopper for det. Det valgte de ikke at gøre, men det kan godt være, at vi skal forsøge igen," siger Sine Jensen, der er sundhedspolitisk medarbejder i Forbrugerrådet, til Ekstra Bladet.
Omgåelse af reglerne
Kritikken går videre på, at symptomerne på flere af de tilstande, som industrien markedsfører, ifølge Søren Brostrøm, der er læge og enhedschef i Sundhedsstyrelsen, som regel er vage og uspecifikke, og det kan let betyde, at man kommer til at give medicin til personer, der ikke skal have det.
"Vores bekymring er derfor, at folk får bivirkninger af piller, de i virkeligheden ikke har brug for," siger Søren Brostrøm.
Lægemiddelproducenternes reklame møder også kritik fra læge og medlem af Etisk Råd, Lotte Hvas. Hun mener, at metoden er en måde at omgå de regler på, der siger, at industrien ikke må reklamere for receptpligtig medicin.
"Men de må godt lægge en stak reklamer, som jeg vil kalde dem, på bibliotekerne, for nu er det sygdomsinformation, og på den måde er det tilladt. Det virker som en omgåelse af reglerne," siger hun til Ekstra Bladet.
MEdWatch følger op med en kommentar fra Lægemiddelindustriforeningen over middag.
Medicinalkæmpe indgår forlig og betaler 615 mio. kroner
Amgen erkender skyld og betaler milliarder
Fører screeningsboom til overbehandling og modediagnoser?
AstraZeneca og Bristol-Myers Squibb opretter ”Diabetes Inc.”