Nystartet firma dyrker videre på hospitals-bakterier

Inden for det næste år vil biotekfirmaet BioCare introducere indtil flere kosttilskud på det europæiske marked. Kilden til de nye produkter er en bakteriekultur, der har en lang fortid på en af landets største hospitaler.
”I de sidste tyve år er bakteriekulturerne blevet brugt på hospitalet til at behandle folk med svære tarminfektioner. Så hvis man giver en patient en masse antibiotika, får vedkommende slået sin bakterieflora i stykker. Derfor har de på hospitalet dyrket de gode bakterier for at kunne genskabe balancen i tarmsystemet,” siger COO ved Biocare Jesper Gantzel, der ikke vil frem med navnet på hospitalet.
Penge i bakterierne
Der er blevet lavet kliniske studier af bakteriestammerne på flere hospitaler, men de er aldrig blevet kommercialiseret før.
”Der har vi vurderet, at der er nogle klare markedsmæssige muligheder i de indikationer, som er blevet lavet klinisk forskning på, og så her har vi så lavet et samarbejde med Videncenter for Innovation og Forskning i Region Hovedstaden,” siger Jesper Gantzel til MedWatch.
BioCare blev stiftet i januar 2012 og har sit fokus på mælkesyrebakterier, det såkaldte probiotika, som man kender fra A38 eller paragurt-tabletterne på apoteket.
”Det, vi umiddelbart vil lancere, er inden for børnediarré og eksem. Det skal vi ud og markedsføre i Europa de næste 24 måneder, og så skal vi uden for Europa efterfølgende. Vi går hele tiden ind og ser på, hvordan markedet udvikler sig både lovgivningsmæssigt og forbrugermæssigt,” siger han.
Medicinalfirmaer også interesserede
Der behøver dog kun at gå seks måneder, før det første kosttilskud er klar til markedet. Den kliniske forskning kan tages i etaper efterfølgende, fortæller Jesper Gantzel. Det kommercielle potentiale i hospitalets bakteriekultur er ifølge ham da heller ikke småt.
”Der er mange penge i det. Kosttilskud er en stor kategori, som medicinalvirksomhederne også begynder at få øjnene op for. For ti år siden eller mere var kosttilskud noget, som medicinalvirksomhederne så som useriøst. Men i dag bliver mængden af molekyler bliver færre og dyrere, så er kosttilskud blevet interessant kommercielt.”
Anderledes tilgang
BioCare blev stiftet med en lidt anderledes tilgang til markedet. De gængse kosttilskudsfirmaer finder frem til interessante virkninger i kosttilskud via studier og kigger ifølge Jesper Gantzel først efterfølgende for alvor på, hvordan kosttilskuddet vil kunne klare sig på markedet.
BioCare starter med at finde ud af, hvilke indikationer de gerne vil udvikle midler mod på baggrund af en markedsanalyse.
For eksempel er midler mod eksem en tendens, som BioCare har kunnet se et potentiale i på markedet. Børn spiser ikke den daglige regnorm i vuggestuen længere og bliver på den måde heller ikke udsat for det bombardement af bakterier, som man tidligere blev. De mere rene omgivelser gør, at deres immunforsvar og tarmsystemer ikke bliver udfordret på samme måde som tidligere.
”Vi ved, at man med bakterier kan gå ind og påvirke immunsystemet og justere det og begrænse eksem. Så er spørgsmålet, hvilken bakterie man skal bruge, hvordan det skal doseres osv. Så skal vi designe et produkt, der skal kunne de funktioner. På baggrund af vores erfaringer, kan vi sætte nogle kliniske forsøg op,” siger Jesper Ganzler.
Forandringer i loven
Hvad er de største udfordringer på kosttilskudsmarkedet?
”Ændringerne i lovgivningen. Per december må der ikke være nogen produkter med anprisninger, der ikke er godkendt. Så bliver der en udfordring i, hvordan man skal kommunikere, at et produkt stopper diarre, hvis man ikke på anprise det. Det er nogle markedsføringsmæssige udfordringer.”
BioCare ejes af forskerparken Novi Innovation, Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser samt Jesper Ganzel og hans partner Søren Thomsen.
Kosttilskudsvirksomhed køber norsk rival
Gigtpatienter bruger kosttilskud i stor stil
Studie: "Rødvinspille" kan gavne ældre med gangbesvær
Gylden olie sender fiskefirma i toppen