MedWatch

Apotekerforening: Ministeriet må komme ind i kampen

Apotekerforeningen har selv forsøgt at nå til bunds i sagen om apoteker, der muligvis ikke følger loven. Foreningen er dog blevet mødt af en mur fra myndighederne i flere år, siger direktøren.

Foto: Mik Eskestad / Jyllands-Posten

Danmarks Apotekerforening har i flere år været klar over, at der kan være en række apoteker, som ikke følger den danske lovgivning.

En kontrolundersøgelse viser, at flere apoteker med fuldt overlæg fravælger at købe de billigste produkter til danskerne, har MedWatch i dag kunnet berette. Samtidig bliver der sået tvivl om, hvorvidt apotekerne stik imod lovgivningen oplyser kunderne om, hvorvidt de kan få medicinen til en billigere pris.

Læs også: Apoteker gransket for lyssky forretningsforhold

Ifølge Anders Kretzschmar, adm. direktør, har foreningen med forskellige initiativer selv forsøgt at sætte fokus på apotekernes udleveringsmønstre.

Ingen reaktioner

Samtidig har foreningen forsøgt at råbe myndighederne op for at granske apotekerbranchen til bunds. Og det er ikke lykkes, fremgår det af breve fra Anders Kretzschmar til Per Okkels, departementschef i Sundheds- og Forebyggelsesministeriet, d. 16. maj 2012.

”Det er vores opfattelse, at det er nødvendigt, at myndighederne gør en indsats i forhold til de apoteker, der konsekvent udleverer lægemidler, hvor der er en stor potentiel besparelse for patienterne,” skriver Anders Kretzschmar.

”Det er bagggrunden for, at foreningen gentagende gange har opfordret myndighederne til en mere aktiv indsats i forhold til de (få) apoteker, der har en vedvarende og uforklarelig høj C-andel (…).”

C-andel henviser til andelen af de dyreste lægemidler, hvor A-produkter er de billigste, og B-produkter prismæssigt ligger mellem A- og C-produkterne.

Mailkorrespondancen viser også, at Apotekerforeningen mellem 2009 og 2011 seks gange har kontaktet enten Lægemiddelstyrelsen, Sundhedsministeriet eller sundhedsministeren for at opfordre til at kigge nærmere på apotekernes indkøbsadfærd.

Fravælger billigste produkt

Ifølge korrespondancen har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i forlængelse af en kontrolundersøgelse konstateret, at en række apotekere indkøber medicin på en måde, hvor de bevidst fravælger at købe det billigste produkt, altså A-produktet. Direktøren kritiserer dog kontrolundersøgelsen for ikke at være dybdegående nok.

”Konkurrencestyrelsen kan ikke vide noget som helst om, hvorfor butikkerne køber ind, som de gør, før de undersøger det. I det her tilfælde kan det sagtens være, at man ikke køber a-produktet, fordi man har det på hylden allerede. Grundlæggende er det vores holdning, at ministeriet skal se at komme ind i kampen. Vi synes, at vi har kæmpet med ministeriet i flere år for at få dem til at gribe ind i forhold til det her for at finde ud ad, hvad der er op og ned,” siger Anders Kretzschmar til MedWatch.

Han mener, at det slet ikke er sikkert, at apotekerne har gjort noget ulovligt. Det kan for eksempel være, at det apotek, der udleverer flest dyre produkter, rent faktisk rådgiver kunderne bedst. Tallene ser mærkelige ud, mener direktøren, men det er nødvendigt at granske dem helt til bunds .

Besværlige pakker

Som sådan tjener apotekerne ikke noget på at give kunderne et dyrere produkt. Anders Kretzschmar erkender, at der sommetider kan være visse incitamenter til at vælge de billigste fra. Herunder dårlig emballagekvalitet, store pakninger, dårligt læsbar stregkode og kreative emballageformer.

”Ja, det kan det, men det er bare ikke okay grunde til det. Hvis du er apoteker og har investeret i en robot til 3 mio. kr., som skal sørge for at sortere varerne, og hele varelagret er i robotten, vil man gerne have det til at virke. Hvis sugekoppen hver gang ødelægger en pakke, fordi papkvaliteten er for dårligt, er det klart, at du har et grundlæggende incitament til at droppe de produkter, hvis man manuelt skal sortere pakningerne i stedet for. Det skal bare ikke gå ud over kunden. Hvis vi har det problem, må vi få myndighederne til at stille krav til apotekerne,” siger han.

Han fremhæver, at det i en del tilfælde er smartest for en kunde at vælge et dyrere produkt end A-produktet. Det kan fx være, fordi det er lettere at bruge det samme produkt, frem for hele tiden at skifte. Og så er prisforskellen sommetider relativt lille.

Mere fra MedWatch

Sundhedsaktører: Se digital sundhed som en investering

Regionerne skal have økonomiske rammer til at investere i nye digitale sundhedsløsninger, hvis danskerne også i fremtiden skal kunne få behandling af høj kvalitet, lyder det fra blandt andet Dansk Erhverv og Danske Regioner.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier