MedWatch

Klumme: I skal skifte retning, life science-industri, hvis I vil holde farten

Der er nye spilleregler på vej i life science-industrien, og det er patienterne, der fører an, skriver Asger Kongstad & Johanne Rønnow Olsen.

Asger Kongstad & Johanne Rønnow Olsen

Life science har været i konstant og imponerende vækst, og er en af de industrier, som Danmark sætter sin allerstørste lid til i fremtiden.

Den årlige eksport i sektoren er 108 mia. kr, og tallet bliver højst sandsynligt tredoblet inden for de næste 10 år, ifølge Genstartsteam for life science og biotek. Med skabelsen af 83.000 arbejdspladser indtil nu, er det ikke mærkeligt, at vi i Danmark satser stort i den retning.

Men det, som har fået life science så langt, er ikke det, som alene kan føre sektoren videre ud af den succesfulde sti. Der er nye spilleregler på vej - og det er patienterne, der fører an.

Som i mange andre sektorer, stiller patienterne som slutbrugere krav om ikke bare at have adgang til den rigtige medicin og behandling, men at blive inddraget, lyttet til, kommet i møde i den specifikke situation, de står i - og ikke kun blive set som patienter. De opsøger selv mere information fra mange forskellige aktører og kanaler, og er i stigende grad i direkte interaktion med producenterne.

Som leder af et medicinalfirma skal du derfor ikke alene navigere i større kompleksitet, med større hastighed, nye krav, nye interaktioner med kunder og et større økosystem af partnere med langt flere data. Du skal fremfor alt kunne flytte virksomhedens services og interaktioner tættere på patienterne, for at vedblive med at være relevant. Og virksomhederne på tværs af i sektoren er allerede i gang - store som små.

Traditionelle lægemiddelprodukter komplementeres af nye patientrettede services, der tilbydes mere digital interaktion, og der etableres globale partnerskaber med store spillere og små healthtech startups.

Men det er ikke nok i sig selv at stille nye muligheder til rådighed i markedet. I vores arbejde inden for life science, både globalt og i Danmark, har vi identificeret fire områder, du som leder bør forholde dig til for reelt at rykke ”tættere på patienten” i den måde, din virksomhed opererer på.

1. Tag udgangspunkt i patientens behov.

Hvor patienter tidligere primært interesserede sig for et produkt til behandling af en sygdom, ønsker de nu at købe et produkt fra en virksomhed, der samlet set kan spille en central rolle for løsninger i deres univers.

Med afsæt i patienterne og forståelsen for deres behov på tværs af forskellige segmenter bør alle life science-virksomheder derfor gentænke hvilken rolle, de gerne vil spille for patienterne i hele værdikæden fra R&D og udvikling af nye produkter til salg og kundeservice/rådgivning.

I har en unik position i økosystemet omkring patienten, hvilket gør det muligt at tage en større rolle i patientens univers. Som virksomhed kan man for eksempel indgå partnerskaber med store spillere og små healthtech-startups, der kan påvirke patientens dagligdag for samlet set at skabe en bedre oplevelse og ikke mindst behandling omkring patienten.

2. Tag stilling til den samlede digitale kunderejse

Når I har forstået patientens behov, skal I derefter beslutte, hvilken oplevelse I gerne vil tilbyde jeres patienter, hvordan patienterne skal kunne føle sig genkendt af jer i forskellige situationer, og hvordan I sikrer en konsistent oplevelse hos patienten på tværs af kanaler, der forholder sig til den enkeltes situation og ikke kun produktet.

Det skal tænkes i en kontekst af jeres forskellige kundesegmenter, som har forskellige købsmønstre og digitale adfærdsmønstre.

Det kunne eksempelvis være gennem apps eller andre digitale platforme, der gør det muligt at målrette indhold til forskellige kundesegmenter, at spille en større rolle i behandlingen af deres sygdom og skabe en tættere relation mellem patient og virksomhed.

3. Få mere værdi ud af data

For at kunne designe den samlede digitale kunderejse til jeres forskellige kundesegmenter, bør I få klarhed over, hvilke datakilder I allerede har og hvordan de kan og må bruges. Data er nøglen til at personalisere og optimere jeres forhold til patienten for at sikre en målrettet og forbedret kundeoplevelse. Der er en række nye teknologier, som kan anvendes smart for at lære jeres kunder bedre at kende.

Det kunne være igennem anvendelse af Artifical Intelligence (AI), hvor man eksempelvis kan bruge Machine Learning til at udvikle forskellige patientprofiler og løbende indsamle data om opførsel og trends eller anvende data fra nye datakilder såsom connected devices til proaktivt at rådgive patienter på en mere personlig måde.

4. Knyt nye forbindelser på tværs af organisationen

En central del af den diskussion I skal have som virksomhed handler ikke kun om, hvad I vil være for hvem, men i høj grad også hvordan.

Udvikling og lancering af fx digitale løsninger til patienter, kræver at I gentænker fx struktur, kompetencer, processer, data, teknologi, tidshorisont og kundeservicebehov ift. de traditionelt mere forskningsintensive og langsigtede produktudviklingsinitiativer. Med det kompetenceniveau, der i forvejen eksisterer i branchen, er det i høj udstrækning et spørgsmål om at knytte nye forbindelser på tværs af organisationen og med de relevante eksterne partnere. Tænk over, hvor I har behov for at kunne agere hurtigere og mere fleksibelt ift. nye muligheder.

Det vil skabe klarhed for både jeres kunder og medarbejdere og sikre, at I fortsat kan fokusere på at have en værdiskabende position i markedet.

I står stærkt i life science-sektoren lige nu - og har alle muligheder for at gøre det fortsat. Forhold jer til hvad det vil betyde for jeres forretningsmodel at følge med udviklingen i patienternes behov – og hold farten ved at justere retningen.

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier