
Den nye generation af Ascope har forbedret billedekvalitet, hvilket ifølge Ambu betyder, at videoskopet kan bruges til 50 pct. flere indgreb.
I alt skønner Ambu, at Ascope 4 potentielt kan bruges til 4-5 mio. indgreb årligt mod et potentiale på cirka 3 mio. indgreb i de ældre versioner.
"Vi er stolte af at præsentere den fjerde generation af Ascope. Det viser vores evne til at flytte grænserne for højteknologisk udstyr til engangsbrug," siger Ambus administrerende direktør, Lars Marcher, ifølge en meddelelse.
Ambu lancerede det første Ascope i 2009.
Salget af engangsvideoskoperne udgjorde 95.000 styk i tredje kvartal af 2016/17 - en fremgang på 65 pct. fra samme periode sidste år.
I regnskabsårets første ni måneder blev der solgt 250.000 videoskoper, og når regnskabsåret er omme, venter Ambu et salg på omkring 350.000 styk.
Målt i kroner udgør salget af videoskoperne 26 pct. af Ambus samlede omsætning.
Trykkede 'send', ikke 'gem' – nu får børsdarling hug fra Finanstilsynet