MedWatch

Iværksættere vil have menstruationskop i detailhandlen

Det danske iværksætterfirma Makit, der står bag menstruationskoppen Ruby Cup, går nu efter at sælge fra fysiske butikker og kæder over hele Europa.

Foto: Mikkel Tahn Kariq

"Selskabet har tabt kapitalen og har som følge heraf iværksat en række initiativer til en retablering heraf."

Sådan lyder det i ledelsesberetningen i årsregnskabet for selskabet Makit, der står bag menstruationskoppen Ruby Cup lavet af medicinsk silikone og som kan genbruges i op til 10 år. Det på overfladen dystre udsagn er dog ikke så slemt for Makit, som det ser ud.

”Vi har investorer. Vi er en start up, så vi har kørt med underskud de første år. Der er blevet tilført kapital nu her for nyligt, så lige nu er vi ikke på jagt efter ny kapital. Men det vil vi sikkert være igen i fremtiden,” siger medstifter af selskabet Julie Weigaard Kjær til MedWatch.

Ifølge hende var det nødvendigt at tilføre under 100.000 kr. til et administrativt behov. Årsregnskabet for 2013 lød på et underskud på 784.000 kr., mens egenkapitalen var negativ med 1,4 mio. kr. Dog går forretningen ifølge Julie Weigaard Kjær så godt, at der ikke er brug for at rejse mere kapital lige nu.

Makit, der i starten fik gode råd med på vejen fra giganten Coloplast, har en række private investorer, som man har haft med fra starten, mens SIDA - det svenske svar på DANIDA - har været en stor investor. Samlet set har man indtil nu fået tilført godt 3 mio. kr. fra diverse kilder.

Social mission over penge

Der står tre kvinder bag selskabet, som blev stiftet i 2011. Maxie Matthiesen, Veronica D'Souza og Julie Weigaard Kjær har en mission om at hjælpe fattige piger og kvinder i verden. Det sker ved, at hver gang der sælges en Ruby Cup, så sponsorerer de en Ruby Cup til dårligt stillede piger i u-lande, primært i Kenya.

"I starten havde vi en drøm om, at vi skulle gøre rigtig meget godt i verden for mange piger, og så skulle vi samtidig blive menstruationsmillionærer. Det stiler vi stadig mod, og vi stiler mod at omsætte for den første million dollar," siger Julie Weigaard Kjær.

Men kan man både lave en god forretning og samtidig hjælpe andre ved at give sine produkter væk?

"Penge kommer aldrig til at vinde over den sociale mission. Vi kommer ikke til at lægge det ned, for det er vores hjertebarn. Hvis vi lagde det ned, så ville vi bare være lige som vores konkurrenter, og så ville det ikke give mening længere," siger Julie Weigaard Kjær og tilføjer:

"Den sociale mission er den allervigtigste. Det, at tjene penge og gøre noget godt for andre, hænger sammen, og det er det, vi er stiftet på. Det kan vi ikke skille ad."

Vil ramme kæder og butikker

Julie Weigaard Kjær anser det som meget realistisk, at Makit ved næste regnskab når det gyldne break even. Nu handler det om at få spredt budskabet om Ruby Cup og få nye distributionskanaler. Lige nu har Ruby Cup et støt stigende salg online via sin hjemmeside, men i fremtiden skal der flere fysiske salgskanaler i spil.

"Vi er ved at ekspandere ind i retail i Europa, primært Tyskland. Dels via Biocompany, som er et biosupermarked, og andre online shops forskellige steder i Europa. Vi håber at kunne ekspandere mere ind i fysiske butikker og gerne kæder," siger hun.

I Danmark håber Makit at kunne sælge Ruby Cup hos kæder som Matas og Irma, som passer godt til profilen. De prøver at få kontakt til Irma, indtil videre uden held, mens man har været i dialog med en grossist bag Matas - dog uden det endnu er lykkedes at lande en aftale.

 Opstartsfirma inspirerer Coloplast 

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier