MedWatch

WDH-topchef: Oticon Nera skal vinde markedsandele tilbage

William Demant Holding leverede en pæn organisk vækst i første halvår 2013, selv om selskabet blev trykket hårdt af konkurrenterne i midterprissegmentet på grund af de forskellige lanceringsstrategier.

Foto: Niels Hougaard / Jyllands-Posten

Hvor konkurrenter som Sonova og GN Resound allerede sidste år lancerede nye produkter på alle prispunkter, har William Demant - i øvrigt som vanligt - valg at dele lanceringen op i de enkelte prisklasser.

Det har kostet på markedsandelen i midtersegmentet i 2013, og selv om højprisproduktet Oticon Alta, der blev lanceret i begyndelsen af året, i høj grad har kompenseret for det, skal næste skud på stammen - midterprisproduktet Oticon Nera - vinde noget af det tabte terræn tilbage.

"Selvfølgelig skal vi tage nogle af de her markedsandele i midtersegmentet tilbage. Vi havde et svagt andet halvår af 2012 i slutningen af livscyklussen på vores forrige produktfamilie, og så skal en ny introduktion naturligvis give noget. Der er det altid en diskussion om, hvornår de enkelte produkter skal komme, siger Niels Jacobsen, der er adm. direktør hos William Demant Holding, i et interview med Ritzau Finans i forbindelse med EUHA-messen i Nürnberg og fortsætter:

"Det er ekstremt dyrt at udvikle, så derfor skal der være en vis afstand mellem de enkelte prisklasser. Men det er først efter det fulde introduktionsforløb, at vi reelt kan udtale os om, hvad der er det rigtige.

Kernerforretning med organisk vækst

William Demants kerneforretning, der omfatter udvikling, produktion og engrossalg af høreapparater, rapporterede en organisk vækst på 8 pct. i første halvår 2013 sammenlignet med andet halvår 2012. Sammenlignet med første halvår sidste år var den organiske vækst på 1 pct.

Den udvikling skyldes primært vækst i højprissegmentet og en god udvikling for lavprisprodukter under NHS (National Health Service) i Storbritannien. I samme periode var der nemlig negativ vækst i midterprissegmentet.

Nu er det danske selskab dog igen klar til kamp om terrænet i midtersegmentet med lanceringen af Oticon Nera, som indtil nu har fået en positiv modtagelse.

"Det er på et meget tidligt stadie, men der hvor vi har reaktioner, er de positive. Det udvikler sig som planlagt. Og der er ikke noget grundlag for at have en anden mening, end den vi meldte ud i august, siger Niels Jacobsen.

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier