MedWatch

GN lancerer iPhone-høreapparat ved EUHA-messe

Der venter formentlig en eller flere store nyheder fra GN Store Nords høreapparatdivision, GN Resound, i forbindelse med EUHA-høreapparatmessen i Nürnberg, der sparkes i gang onsdag, vurderer flere analytikere.

Foto: GN Resound/PR

Ganske som for et år siden, da EUHA-messen blev afholdt i Frankfurt, ventes det danske selskab nemlig at løbe med mange af overskrifterne. Og i 2013 bliver det formentlig blandt andet på grund af lanceringen af det første høreapparat nogensinde, der er blåstemplet af teknologi-giganten Apple til den såkaldte Made for iPhone-serie.

"GN kommer formentlig med lanceringen af et Made for iPhone-apparat. Det er med til at puste lidt til problemet med stigmatisering i branchen, fordi man får en løsning, der rent teknologisk kan nogle ting, som flere af brugerne - de yngre især - kan bruge i sin hverdag, siger Morten Imsgard, der følger høreapparatsektoren som analytiker hos Sydbank, til Ritzau Finans og fortsætter:

"IPhone-brandet er så udbredt, at der er rigtig mange høreapparatbrugere, der også har en iPhone. Drømmescenariet for GN er at kunne tiltrække nye kunder med det her. Måske unge, som ikke har anerkendt et høreproblem, men som måske kan tiltrækkes med en smart løsning. Noget mere cool eller socialt accepteret, og så kan det være en potentiel guldåre. Det er jeg dog lidt skeptisk omkring, om man kan på kort sigt, så jeg ser det mere som en langsigtet løsning.

Måske for hurtige i udviklingen

Allerede ved sidste års EUHA-messe præsenterede GN Resound en prototype på et Made for iPhone-høreapparat, og lige siden har selskabet fastholdt, at lanceringen af et endeligt produkt i serien ville falde i løbet af 2013. Og det gør dette års EUHA-messe til en oplagt platform.

En lancering af et Made for iPhone-produkt vil uden tvivl give GN Resound en klar first mover-fordel, idet det danske selskab er det eneste i sektoren, der har lignende produkter så langt fremme i pipelinen. Men måske har GN faktisk ligefrem været for hurtige med udviklingen, lyder vurderingen fra Morten Imsgard.

"GN er teknologisk set rigtig langt fremme på det her punkt, men spørgsmålet er, om det er forud for sin tid. Man kan spørge sig selv om, hvorvidt de andre producenter bare kan lancere lignende løsninger, når det for alvor bliver afgørende i markedet. Hvis udviklingsafdelingerne hos eksempelvis Sonova og William Demant ser en trend, der peger i retningen af apparater uden streaming-bokse, så har de muligheden for at nå med på toget, siger analytikeren fra Sydbank.

Info om ny strategiplan i vente

Ud over en mulig lancering af et Made for iPhone-høreapparat venter flere iagttagere, at GN ligeledes vil benytte EUHA-messen til at informere om planerne for de kommende år - eller i hvert fald gå i detaljer med, hvornår den nye strategiplan serveres.

GN Store Nord har siden efteråret 2010 har haft forventninger helt frem til og med 2013. Forventninger, som mange rynkede på næsen over i begyndelsen, men som GN - trods skepsis - er noget meget langt med allerede. Og selskabet har selv afsløret, at der på et tidspunkt i efteråret vil komme en strategiopdatering.

"Ud over hype omkring Made for iPhone, vil GN formentlig komme med et eller andet omkring den langsigtede strategi. Indtil nu er der kun en strategi til og med 2013, og tiden løber snart ud for GN, hvis der skal komme planer for fremtiden. Så jeg tror, at man annoncerer en kapitalmarkedsdag på et eller andet tidspunkt eller inviterer til et andet møde med strategiopdatering. GN kan simpelt hen ikke strække den meget længere, siger Rune Majlund Dahl, der er GN-analytiker hos norske DNB, til Ritzau Finans.

Kan skuffe markedet

Under alle omstændigheder er det ikke særlig sandsynligt, at GN allerede løfter sløret for en ny strategiplan i forbindelse med EUHA-messen i denne uge, men der kan meget vel komme info om en given præsentation. Og regnskabet for tredje kvartal den 15. november kan ifølge Morten Imsgard fra Sydbank meget vel være en oplagt begivenhed til at fortælle mere om fremtiden.

Selv tror han ikke, at fremtidsplanerne bliver helt så optimistiske, som 2013-forventningerne er, men forventningen er, at GN formentlig vil berette om forventninger om fortsat vækst i begge forretningsben.

Den holdning deler Rune Majlund Dahl, men netop fordi forventningerne formentlig ikke bliver helt så hidsige som sidst, og vækstrejsen formentlig ryger lidt ned i gear, kan meldingerne godt blive skuffende for investorerne, lyder vurderingen her fra.

"Det kan meget vel blive en lille skuffelse for investorerne. GN har været gennem en stor udvikling i perioden 2010 til 2013, hvor man endda har overgået forventningerne. Den næste plan bliver nok ikke lige så vild, som den her har været. Så spørgsmålet er, hvad der er bygget ind i forventningerne i markedet, siger DNB's GN-analytiker.

Rune Majlund Dahl har anbefalingen "sælg" af GN Store Nord, mens Morten Imsgards anbefaling lyder på "køb".

GN Resound afholder sin præsentation ved dette års EUHA-messe onsdag klokken 10.00.

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier