WDH-chef: Et stabilt marked med hård konkurrence

Markedet for høreapparater på verdensplan er både stabilt og samtidig under hård konkurrence. Det siger administrerende direktør hos William Demant, Niels Jacobsen, på selskabets kapitalmarkedsdag i London torsdag.
"Det er et meget stabilt marked. Markedet har ikke haft nytilkommere - som har overlevet, vel at mærke - i de sidste 30 år. Samtidig laver ingen i markedet dårlige produkter, så der er ingen lette markedsandele at tage," siger han.
Niels Jacobsen henviser til, at der tidligere typisk var store markedsreaktioner på mindre hændelser - eksempelvis nye produktlanceringer - men i takt med, at produkterne er steget i kvalitet, bliver reaktionerne mindre.
Lim i systemet
"Det er delvist fordi alle har gode produkter. Men samtidig er der også mere "lim" i systemet i form af kontrakter, delejerskaber af forhandlere og lignende," siger han og forklarer:
"Hvis man som retailer er delvist ejet af en producent, behøver man ikke kigge efter andres produkter. Det gør det samtidig sværere at vinde forhandlerne over"
Han henviser desuden til koncernens næsten faste vækstprognose for markedet på 2-4 pct. i årlig enhedsvækst, og det, vurderer direktøren, ser ud til at blive ramt igen i år.
"Der er selvfølgelig udsving - store og små - især på de kortere perioder og land-til-land, men overordnet er det tæt på at holde sig helt stabilt. På den anden side ser vi et marked, der er fundamentalt meget sundt. Jeg tror ikke, at der er mange andre markeder, der har den samme enhedsvækst," vurderer Niels Jacobsen.
Hele markedet for høreapparater er på cirka 4 mia. dollar, vurderer William Demant.
Relaterede artikler:
WDH-direktør: Mange nye produkter slører billedet
For abonnenter