MedWatch

Össur-direktør: Kinesiske læger mangler viden

I Kina er udfordringerne er anderledes og indviklede i forhold til Vesteuropa, fortæller Össurs Asien-chef.

Foto: Össur / PR

Indtoget på det asiatiske marked for den dansk-islandske proteseproducent, Össur, skrider frem, men udfordringerne er anderledes og indviklede i forhold til Vesteuropa - især i Kina. Men selskabet tager fat på en række fronter i de stadig relativt spæde markeder i Østen.

Det siger Árni Alvar Arason, der er chef for salg og marketing in Asien på Össurs kapitalmarkedsdag i London.

"Vi skal adressere den manglende viden blandt lægerne. Uddannelsesniveau og knowhow på alle niveauer er markant lavere i Kina, end i eksempelvis USA. Men de har fået øjnene op for det, og hvordan de kan få bedre læger. Vi arbejder også med at informere lægerne bedre," siger direktøren.

1000 milliarder dollars

Han henviser til, at der er sundhedsreformer undervejs i Kina, efter der frem til 2009 hovedsageligt var fokus på industri og infrastruktur i de offentlige investeringer.

Siden da, siger han, har sundhedssystemet fået en del mere opmærksomhed og øgede investeringer, og direktøren henviser til, at de kinesiske sundhedsudgifter ventes at ramme 1000 mia. dollar i 2020.

Trods stigende offentlige investeringer i sundhedssektoren og øgede indkomster er markedet dog fortsat relativt ungt, vurderer Árni Alvar Arason, og Össur har taget særlige skridt i forhold til det asiatiske indtog for Protese-afdelingen.

"Vi har i 2013 lanceret Aspire, der er en slags "Lego-model", hvor det kunstige ben kan bygge oven på hinanden. Markedet er meget prisfølsomt, så vi skruer en smule ned med Aspire-modellen," siger han.

Få bioniske løsninger

I den dyrere prisklasse er der således stadig udfordringer, og især koncernens bioniske løsninger, hvor biologiske funktioner genskabes mekanisk, er ikke voldsomt udbredt i Asien.

"Vi sælger stadig meget få af vores bioniske high-end produkter i Asien. Markedet er stadig ikke så modent, og lægerne har måske endnu ikke set mulighederne for profit ved at udskrive braces (bøjler, red) endnu," siger direktøren og fortsætter:

"Men vi arbejder med distributører i Asien, og det giver en mulighed for at tage distributørerne i hånden og gå ned til lægerne, ind på hospitalerne og så videre - så får vi en lidt større aktie i relationerne med kunderne i sidste ende. Så der er en mulighed der," siger Árni Alvar Arason.

Yngre læger er åbne

For Bracing & Support-afdelingen har selskabet desuden lanceret en særlig udgave af støtteskinnen, der aflaster slidgigtsramte knæ til det asiatiske marked. Også her er der udfordringer blandt de ansatte i sundhedssektoren.

"Ældre læger har en tendens til at foretrække operationer, mens yngre læger typisk er mere åbne over for eksempelvis vores produkter," siger han og fortsætter:

"Generelt er der en lav awareness over for bracing. Der er langt mellem stederne, hvor patienterne kan få dem - hospitalerne og klinikkerne har typisk ikke så mange ting på lager."

 Össur CEO: Svensk opkøb bringer os tættere på markedet 

 

Mere fra MedWatch

Her er de vigtigste nyheder fra MedWatch i uge 21

Et udbrud af abekopper giver travlhed hos Bavarian Nordic, der har opjusteret forventningerne til året efter stort salg. Og så har to markante danskere forladt deres stillinger hos Pfizer og Ascendis. Gik du glip af noget?

Analytikere ser købere til GN men tvivler på et salg

Med en lav værdiansættelse, en høj strukturel værdi og ingen dominerende aktionærer giver det god mening, hvis internationale kapitalfonde og industrielle spillere lige nu lurer på at købe høre- og lydkoncernen GN Store Nord, mener to analytikere, men om det reelt kommer til at ske, tvivler de dog på.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier