
En stabil fremgang er ikke godt nok. Coloplast har haft egne kontorer i Sydafrika siden Mandela-systemskiftet i 1994, men der er ifølge selskabets sydafrikanske direktør Dave Dudley ikke kommet tilstrækkeligt skub i salget endnu.
"Vi har haft en stabil fremgang, men der har ikke været tale om noget monumentalt skift. Vi har måske været lidt træge i optrækket - typisk afrikans. Vi skal speede op, fordi der er en mulighed i markedet, og vi skal derhen, hurtigere end vi allerede er på vej til," siger han til Børsen.
Større potentiale end forventet
Han giver ikke nogen konkrete tal for omsætningstal, markedsandel eller vækstrater i de seneste år.
"Men jeg vil gerne sige, at potentialet er meget større, end vi har indset, og vi har helt klart mulighed for at levere tocifret vækstrater hernede."
Sydafrika tæller med i koncernens division for nye markeder sammen med Brasilien, Rusland og Kina. Den division leverede 12 pct. af selskabets samlede omsætning. Den sydafrikanske forretning vokser ikke med samme hast som de andre lande, men Coloplasts målsætning er at opnå tocifrede vækstrater over de kommende år.
Bank: Coloplast er i gang med at transformere sig