MedWatch

Nye lanceringer har skærpet konkurrencen for WDH

William Demant Holding står i det kommende kvartal over for en større udfordring. Selskabet skal snart komme med produktnyheder for at kunne følge med konkurrenterne.

Foto: William Demant/PR

William Demant Holding har fortsat taget markedsandele i tredje kvartal, vil det fremgå af selskabets kvartalsmeddelelse onsdag morgen, men flere konkurrenters lanceringer af nye produkter vil presse konkurrencen i fjerde kvartal, hvor det bliver vanskeligere at vinde markedsandele.

"Vi forventer, at William Demant fortsat er i stand til at vinde markedsandele. De seneste produktlanceringer fra flere konkurrenter er dog med til at skærpe konkurrencen om kunderne betydeligt. William Demant har, efter vores vurdering, snart behov for at lancere et nyt premium-høreapparat for at kunne matche konkurrenternes produktudbud," skriver Morten Imsgard, William Demant-analytiker hos Sydbank, i en optakt til kvartalsmeddelelsen.

Og den holdning deles af Janne Vincent Kjær fra Jyske Bank, der også venter, at William Demant har taget nye markedsandele i tredje kvartal, mens trøjen formentlig bliver spændt mere ind i fjerde kvartal.

Større udfordring

"Vi forventer, at William Demant fortsat vil vinde markedsandele i tredje kvartal. Konkurrencen er dog blevet intensiveret, og vi frygter, at det kommende kvartal kunne blive en større udfordring for William Demant," skriver hun i et forskræp.

Blandt konkurrenternes nylanceringer er GN Resounds Verso-familie, mens Sonova har lanceret produkterne Phonak Virto og Phonak Bolero, og tyske Siemens også har sendt en ny serie produkter på markedet.

Den generelle forventning i markedet er, at William Demant formentlig ikke sender et nyt premium-produkt på markedet før slutningen af 2012 eller begyndelsen af 2013.

Et afgørende fokuspunkt i meddelelsen vil formentlig også blive udviklingen i den gennemsnitlige salgspris, som fortsat ses være presset af større salg i midter- og lavprissegmentet end i højprissegmentet.

Negativ udvikling

"Vi forventer en fortsættelse af den negative udvikling drevet af et negativt produktmiks mod en større andel af salget i midt- og lavprissegmenterne. Vi forventer dog, at den faldende tendens vil flade ud, da en stor del af faldet i den gennemsnitlige salgspris skete i andet halvår 2011," skriver Janne Vincent Kjær.

Både Jyske Bank-analytikeren og Morten Imsgard fra Sydbank venter, at der fortsat vil være pænt gang i salget i tredje kvartal, men at andet halvår som helhed kommer til at stå noget svagere end første. Blandt andet fordi flere produkter nærmer sig afslutningen af den typiske livscyklus på 2-3 år.

"Både William Demant og flere af konkurrenterne har mange produkter, som nærmer sig slutningen af deres produktlivscyklus, og det betyder, at priskonkurrencen i markedet er blevet intensiveret i løbet af 2012. Vi forventer, at tredje kvartal også har været kendetegnet af ekstra hård priskonkurrence," skriver Morten Imsgard.

Forventer status quo

Begge analytikere venter, at William Demant vil fastholde forventningerne til hele regnskabsåret og dermed fortsat vente en salgsvækst på 5-9 pct. samt et driftsresultat (EBIT) på et højere niveau end i 2011, hvor driftsresultatet landede på 1709 mio. kr.

Janne Vincent Kjær venter en salgsvækst på 6,6 pct. i andet halvår og en vækst i omsætningen på 7,8 pct. for hele 2012. Morten Imsgard venter en salgsvækst på 7,9 pct. i 2012. I 2011 omsatte William Demant for 8041 mio. kr. Konsensus blandt 10 analytikere adspurgt af SME Direkt for Ritzau Finans er en omsætningsvækst på 9,5 pct. til 8803 mio. kr. for hele 2012. Såvel Jyske Bank som Sydbank har en salgsanbefaling af William Demants aktie.

Kvartalsmeddelelsen fra William Demant Holding offentliggøres onsdag morgen før børsåbningen.

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier