MedWatch

Protese-koncern vil købe sig ind i Sydamerika

Össur har fæstnet blikket på mulige opkøb i Brasilien, for nu vil protese-selskabet gøre sin entre på det sydamerikanske marked. Et opkøb skal også koble et ekstra led til strategien, fortæller direktøren.

Foto: Össur / PR

Brasilianerne er det første folkefærd i Sydamerika, som skal føle Össurs tilstedeværelse. Den islandske protese-koncern, der er børsnoteret i Danmark, planlægger at udvide forretningen til Sydamerika med Brasilien som brohoved.

”Vi er ved at se på nogle forskellige muligheder, og hvad vi kan gøre. Vi vil investere i Sydamerika nu, og vi vil helst købe et etableret firma. Men der er meget få opkøbsmuligheder,” siger Jón Sigurðsson, adm. direktør i Össur, til MedWatch.

Har I kig på noget konkret?

”Ja, det har vi.”

Går ikke på kompromis

Össur forretning er i dag fordelt på en række markeder med USA som det største, der står for 52 pct. af omsætningen. 42 pct. kommer fra EMEA (Europa, Mellemøsten og Afrika), mens de sidste 6 pct. er fra Asien.

Hvad er jeres krav til et opkøb?

”Vores krav til et opkøb er, at det skal være horisontalt eller vertikalt. Det skal altså enten give os nogle nye teknologier eller nye markeder, og så skal det være rentabelt,” siger Jón Sigurðsson.

Han fastslår, at Össur ikke vil gå på kompromis med kvaliteten. Selvom brasilianerne og det brasilianske samfund endnu ikke er så købedygtige som amerikanerne og europæerne, vil koncernen rette sig mod dem, der kan købe den bedste kvalitet.

Nyt led på strategien

Össur specialiserer sig primært i at lave proteseteknologi til meget aktive mennesker med amputerede lemmer. Skridtet ind i Brasilien og derefter resten af Sydamerika kan dog også blive anledning til at koble et led ekstra på den strategi.

”Vores generelle planer om opkøb er at skaffe os noget mere teknologi til folk med et lavt aktivitetsniveau. Men det betyder ikke, at vi skal nedgradere kvaliteten. Det betyder bare, at det er produkter, der er tilpasset dem, der har et lavere aktivitetsniveau.”

Vil det blive billigere produkter?

”Det skulle nok være et krav. Hvis vi går ned i aktivitetsniveau, så skal vi sælge det billigere.”

Tålmodige med Asien

Det asiatiske marked fylder ikke meget i Össurs samlede omsætning, men det kan det heller ikke, mener Jón Sigurðsson. I hvert fald ikke på nuværende tidspunkt.

”Hele markedet skal udvikle sig. Vi kan ikke gå foran markedet. Det er ikke som at sælge iPads. Vi kan ikke stå på et gadehjørne og sælge proteser. Det er sundhedsvæsenet, der skal udvikle sig. Men vi satser meget på det, og vi har stor tiltro til markedet. Men det skal tage sin tid.”

Össur kommer med tredjekvartalsregnskab tirsdag den 23. oktober.

 Össur håber på at udvikle tankestyrede proteser 

 Aktieanalytikere: Össur har langsigtet potentiale 

 Pessimistisk Össur i lille vækst 

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier