MedWatch

Widex følger rivaler med opkøb af klinikker

Høreapparatproducenten Widex, der netop har aflagt årsregnskab, satser på at købe egne klinikker for at sikre salget. Dermed lægger den danske familievirksomhed sig op ad den strategi, som konkurrenterne William Demant og Sonova følger.

Foto: Jyllands-Posten

Opkøb af høreapparatklinikker skal sikre, at den danske familievirksomhed Widex bevarer balancen på det globale marked for høreapparater. Den konklusion er den danske virksomhed nået frem til på linje med konkurrenter som Sonova og danske William Demant.

"Vi kan ikke bare læne os tilbage og se på, at de større markeder gradvist kommer under andres kontrol, så vi er nødt til at forholde os til hvert eneste marked, så vi sikrer et fast fodfæste, så vi ikke mases ud af markedet," siger Anders Westerman, koncerndirektør og medejer af Widex, til dagbladet Børsen.

Pres på priser

I sidste uge meldte Sonova dog ud, at strategien er at bruge 350-400 mio. kr. årligt på opkøb af klinikker. Høreapparatkoncernernes strategi kommer i kølvandet på, at de største detailkæder har styrket deres position gennem opkøb af mere eller minde uafhængige høreapparatklinikker. I dag er knap 45 pct. uafhængige butikker, mens resten er delt mellem de store kæder, indkøbsforretninger og offentlige institutioner.

"De uafhængige butikkers andel er under pres, fordi Amplifon, Audionova og andre vinder frem ved at æde de uafhængige en efter en. De store producenter køber op i de uafhængige klinikker for at sikre, at der er et uafhængigt segment, fordi får de store kæder en for stor andel, vil det skabe et prispres og ramme lønsomheden," siger Poul Ernst Jessen, aktieanalytiker i Danske Markets, til Børsen.

Lønsomhed i fokus

I forvejen er lønsomheden i Widex under pres. I 2010/2011 nåede koncernen et bundniveau på 5,4 pct., mens lønsomheden i regnskabet for 2011/2012 ligger på 6 pct. Det skal ses i forhold til, at nøgletallet fire år før lå på 22,6 pct.

Inden for de næste tre til fire år forventer den danske høreapparatkoncern at være tilbage i topform med en lønsomhed, som ligger i branchens spids på niveau med de bedste. Tilpasninger af organisationen skal sikre, at den støt stiger de kommende år.

Koncernen nåede en nettoomsætning på 2,99 mia. kr. i årsregnskabet for 2011/2012 mod 2,72 mia. kr. året før. På bundlinjen kunne selskabet præstere 211 mio. kr. før skat, mens Widex i 2010/2011 kun mønstrede 90 mio. kr.

 EU-krav vil gavne dansk medico 

 Danske høreapparatfirmaer vinder markedsandele 

 Widex får global energipris

 Høreapparatkoncern satser stort på ejendomsmarkedet

 

 

 

Mere fra MedWatch

Her er de vigtigste nyheder fra MedWatch i uge 47

I denne uge kom der en endelig afklaring angående Kåre Schultz’ fremtid i det israelske medicinalselskab Teva, og så annoncerede Novo Nordisk også en udvidelse af faciliteterne i Bagsværd for 5,4 mia. kr. Gik du glip af noget?

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier