MedWatch

Coloplast tror på højere overskudsgrad

Det danske medicoselskab opjusterer egne forventninger til overskudsgraden, efter et regnskab der er drevet af en øget europæisk omsætning.

Omsætningen i Coloplast steg 8 pct. til 8.174 mio. kr. i de første tre kvartaler af regnskabsåret 2011/2012, og overskudsgraden blev 29 pct. mod 24 pct. i samme periode sidste år.

Det fremgår af selskabets regnskab for de første ni måneder af det skæve regnskabsår 2011/2012. Samtidig opjusterer selskabet sine egne forventninger til overskudsgraden for hele året. De er nu på 29 pct. i lokale valutaer mod 28 pct. tidligere.

”Jeg er meget glad for udviklingen i selskabet. Vi leverer et solidt resultat, som betyder, at vi endnu engang kan opjustere forventningerne til årets indtjening,” siger adm. direktør Lars Rasmussen i en meddelelse.

Stigningen i overskudsgraden i tredje kvartal skyldes især den øgede omsætning på de europæiske markeder, skriver selskabet i regnskabet.

Sårpleje giver fortsat problemer

Coloplast kom ud af årets første ni måneder med et driftsresultat på 2,4 mia. kr. mod 1,8 mia. kr. i samme periode sidste år, og overskuddet før skat endte på 2,1 mia. kr. mod 1,7 mia. kr. sidste år – en vækst på 23 pct.

I de forskellige salgsområder var væksten på 6 pct. i Stomi, 9 pct. i Kontinens og 5 pct. i Urologi. Sårplejeforretningen volder dog stadig Coloplast problemer, og her var væksten negativ med 2 pct. sammenlignet med samme periode sidste år.

Det er specielt salget i Europa, der volder sårplejedivisionen problemer, skriver selskabet og noterer, at salget her gik tilbage med 4 pct. i årets tre første kvartaler.

Vil investere i vækst

Selskabet fortæller i regnskabet, at man i tredje kvartal lancerede en opdateret koncernstrategi, der skal øge væksten over de næste 3-5 år.

”Potentialet for at vokse mere, end vi gør i dag, er til stede. Det kræver langsigtede investeringer, som vi lige nu er i gang med at identificere og vurdere,” siger Lars Rasmussen og fortsætter:

”Investeringerne skal fastholde og styrke vores position som markedsleder i Europa, styrke væksten på de udviklede markeder uden for Europa (USA, Canada, Japan og Australien) samt skabe større ekspansion på nye markeder, herunder Kina.”

Læs også: Analytiker: Pas på Coloplasts forblindende margin

Amerika trækker

Geografisk set drives Coloplasts vækst i særdeleshed af de nord- og sydamerikanske markeder. Her oplevede Coloplast en rapportere vækst på 12 pct. og en organiske vækst på 8 pct.

"(Væksten, red.) var drevet af tilfredsstillende salg af hovedsagligt intermitterende katetre i USA, men også salget af penisimplantater og net til behandling af nedsunket underliv bidrog positivt til regionens samlede vækst," skriver selskabet.

I Europa steg omsætingen med 5 pct. målt i lokal valuta, mens den i resten af verden steg 6 pct.

Forsknings- og udviklingsomkostningerne i Coloplast udgjorde 257 mio. kr. i perioden, svarende til 3 pct. af selskabets omsætning, hvilket er under niveauet i samme periode sidste år.

 

 Optakt: Væksttempoet går et trin ned for Coloplast

 Coloplast-konkurrent vinder markedsandele

 Storbank: Ny fase truer Coloplast-aktiekurs

 

Prøv MedWatch gratis og uforpligtende i 40 dage, og modtag samtidig vores gratis nyhedsbrev to gange dagligt.

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier