Coloplast tror på højere overskudsgrad
Omsætningen i Coloplast steg 8 pct. til 8.174 mio. kr. i de første tre kvartaler af regnskabsåret 2011/2012, og overskudsgraden blev 29 pct. mod 24 pct. i samme periode sidste år.
Det fremgår af selskabets regnskab for de første ni måneder af det skæve regnskabsår 2011/2012. Samtidig opjusterer selskabet sine egne forventninger til overskudsgraden for hele året. De er nu på 29 pct. i lokale valutaer mod 28 pct. tidligere.
”Jeg er meget glad for udviklingen i selskabet. Vi leverer et solidt resultat, som betyder, at vi endnu engang kan opjustere forventningerne til årets indtjening,” siger adm. direktør Lars Rasmussen i en meddelelse.
Stigningen i overskudsgraden i tredje kvartal skyldes især den øgede omsætning på de europæiske markeder, skriver selskabet i regnskabet.
Sårpleje giver fortsat problemer
Coloplast kom ud af årets første ni måneder med et driftsresultat på 2,4 mia. kr. mod 1,8 mia. kr. i samme periode sidste år, og overskuddet før skat endte på 2,1 mia. kr. mod 1,7 mia. kr. sidste år – en vækst på 23 pct.
I de forskellige salgsområder var væksten på 6 pct. i Stomi, 9 pct. i Kontinens og 5 pct. i Urologi. Sårplejeforretningen volder dog stadig Coloplast problemer, og her var væksten negativ med 2 pct. sammenlignet med samme periode sidste år.
Det er specielt salget i Europa, der volder sårplejedivisionen problemer, skriver selskabet og noterer, at salget her gik tilbage med 4 pct. i årets tre første kvartaler.
Vil investere i vækst
Selskabet fortæller i regnskabet, at man i tredje kvartal lancerede en opdateret koncernstrategi, der skal øge væksten over de næste 3-5 år.
”Potentialet for at vokse mere, end vi gør i dag, er til stede. Det kræver langsigtede investeringer, som vi lige nu er i gang med at identificere og vurdere,” siger Lars Rasmussen og fortsætter:
”Investeringerne skal fastholde og styrke vores position som markedsleder i Europa, styrke væksten på de udviklede markeder uden for Europa (USA, Canada, Japan og Australien) samt skabe større ekspansion på nye markeder, herunder Kina.”
Læs også: Analytiker: Pas på Coloplasts forblindende margin
Amerika trækker
Geografisk set drives Coloplasts vækst i særdeleshed af de nord- og sydamerikanske markeder. Her oplevede Coloplast en rapportere vækst på 12 pct. og en organiske vækst på 8 pct.
"(Væksten, red.) var drevet af tilfredsstillende salg af hovedsagligt intermitterende katetre i USA, men også salget af penisimplantater og net til behandling af nedsunket underliv bidrog positivt til regionens samlede vækst," skriver selskabet.
I Europa steg omsætingen med 5 pct. målt i lokal valuta, mens den i resten af verden steg 6 pct.
Forsknings- og udviklingsomkostningerne i Coloplast udgjorde 257 mio. kr. i perioden, svarende til 3 pct. af selskabets omsætning, hvilket er under niveauet i samme periode sidste år.
Optakt: Væksttempoet går et trin ned for Coloplast
Coloplast-konkurrent vinder markedsandele
Storbank: Ny fase truer Coloplast-aktiekurs
Relaterede artikler:
Analytiker: Pas på Coloplasts forblindende margin
For abonnenter
Coloplast-konkurrent vinder markedsandele
For abonnenter