
Det britiske medicoselskab og Coloplasts konkurrent på sårplejemarkedet Smith & Nephew kom ganske godt ud af første kvartal. Koncernen vokser mere end markedet og fastholder forventningerne til hele året. Samtidig peger administrerende direktør Olivier Bohuon på, at opkøb fortsat er en del af selskabets strategi og at en antal opkøbsmål er identificeret, blandet andet inden for sårpleje.
Olivier Bohuon pointerer, at Smith & Nephew ikke har travlt med opkøb, men at det er sandsynligt, at akkvisitioner vil blive gennemført i løbet af året
Selve regnskabet viser en omsætning på 1079 mio. dollar og et driftsresultat på 236 mio. dollar. Det svarer til en indtjening på 0,18 dollar per aktie. Sidste år var de tilsvarende tal en omsætning på 1055 mio. dollar, et driftsresultat på 231 mio. dollar og en indtjening per aktie på 0,175 dollar.
Ses der på sårpleje steg omsætningen 5 pct. til 240 mio. dollar i kvartalet. Dermed ligger væksten 2 pct.point over den anslåede globale markedsvækst. Stigningen kommer især fra USA, hvor salget steg 14 pct., mens de nye og internationale markeder viste en vækst på 12 pct. Til gengæld steg salget i de etablerede markeder uden for USA beskedne 1 pct., men det forklares med tilbageførsel af visse grossistlagre. Driftsoverskuddet i divisionen løb op i 50 mio. dollar eller 3 mio. dollar mere end året før. Overskudsgraden kan opgøres til 20,8 pct. - 0,7 pct.point mere end i første kvartal 2011. Øgede volumener og effekt af effektiviseringsprogrammer ligger bag den stigende marginal, forklares det.