Coloplast-optakt: Nedjustering vil være ventet

Markedet forbereder sig på en nedjustering, når Coloplast torsdag morgen offentliggør regnskab for andet kvartal. Det seneste regnskab skabte bekymring om væksttempoet, og selv om selskabets direktør, Lars Rasmussen, venter, at der vil blive rådet bod på den dårlige start mod slutningen af regnskabsåret, er analytikerne skeptiske.
"Jeg venter faktisk en nedjustering af Coloplasts organiske vækstforventning fra 6 til 5 pct. og i samme størrelsesorden i danske kr. fra 8 til 7 pct.," siger analytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen til Ritzau Finans.
Han er derved ganske repræsentativ for analytikerkorpset. Medianestimatet blandt 13 analytikere, SME Direkt har talt med op til regnskabet, er en omsætningsfremgang på 6,8 pct. i kr. til knap 10,9 mia. i hele 2011/12.
Tror på lønsomhed
Til gengæld tvivler analytikerne ikke på Coloplasts evne til at forbedre lønsomheden. Der ventes en EBIT-margin på 27,8 pct. og et samlet driftsresultat for 2011/12 på 3 mia. kr. Coloplast har selv stillet en EBIT-margin på 28 pct. i udsigt. Sidste år var den 25,4 pct.
Da Lars Rasmussen kommenterede kvartalsregnskabet mente han heller ikke, at analytikernes bekymringer i forhold til væksten var berettiget.
"Det er i for sig en ret stabil forretning, vi er i, og udviklingen i den amerikanske forretning trækker op. Udviklingen i Europa vil også bedres. Den er ramt af Grækenland og særlige forhold i Frankrig, hvor man har ændret en refusionsklasse inden for kontinensområdet, som gør, at vi ikke må sælge produkter i sampak. Det har betydet, at vi må købe en masse produkter tilbage og pakke dem om, hvilket sætter sig som engangsting i væksten," fremhævede Lars Rasmussen den gang over for Ritzau Finans.
Blandt lyspunkterne i forhold til vækstudsigterne pegede Lars Rasmussen på en stærk udvikling på vækstmarkederne i eksempelvis Kina og Rusland samt en vending på det amerikanske marked. Coloplast fik ny ledelse i USA i midten af 2011, og den har implementeret en revideret strategi, som allerede har effekt. Derfor lød budskabet, at det underliggende moment i den europæiske kroniske forretning formentlig vil trække selskabet op sammen med USA.
8 pct. vækst i stomi og kontinens
Ser man på de enkelte forretningsområder, hud- og sårpleje, urologi, kontinens og stomi, forudser analytikerne uensartede tendenser. De store forretningsområder stomi og kontinens ventes begge at levere vækstrater i underkanten af 8 pct. i kroner til henholdsvis 4604 mio. kr. og 3726 mio. kr. i 2011/12.
Derimod ventes sårplejeforretningen igen at volde Coloplast problemer, som den efterhånden har gjort det i mange i år. Analytikerne skyder på en flad vækst i kr.
Også urologiforretningen tegner stadig udfordrende. De amerikanske sundhedsmyndigheder, FDA, advarede sidste år om risici forbundet med brug af mesh, eller finmaskede net til restaurering af kvinders underliv i nogle tilfælde af syndromet Pelvic Organ Prolapse. Samtidig betyder krisen, folk netop har været vidne til, at flere af angst for at miste deres arbejde udskyder operationer, hvilket lægger en dæmper på urologiforretningen, vurderer Søren Løntoft Hansen.
Konsensus for området er en fremgang i kr. på 6 pct. i 2011/12 til 995 mio. kr.
Analytikere: Coloplast har nået toppen
Relaterede artikler:
Medicinal- og medicoselskaber i udbytte-boom
For abonnenter