
Den svage økonomiske vækst i Europa vil kun i begrænset omfang berøre markedet for høreapparater, og de to frontløbere på den europæiske scene bliver i 2012 danske William Demant og Sonova fra Schweiz – med den danske storspiller forrest.
Det vurderer analytiker Yi-Dan Wang fra storbanken Deutsche Bank i en analyse, ”2012 Outlook: A Robust Year”. Hun forudser i analysen en global markedsvækst, målt i værdi, for industrien på 4-5 procent, men konstaterer i samme forbindelse:
”Vi estimerer dog, at de europæiske høreapparatvirksomheder William Demant og Sonova vil opnå en høj et-cifret salgsvækst og omkring 20 procent vækst i EPS (indtjening per aktie, red.).”
Økonomisk udvikling har minimal betydning
Når banken forventer, at den usikre økonomiske udvikling i Europa kun har minimal betydning for de to selskaber, hænger det sammen med erfaringerne fra 2011. Hertil kommer forventninger om en stærkere vækst i både USA og Japan, ligesom salget af høreapparater traditionelt ikke er særlig konjunkturfølsomt.
Når det er sagt, kan der dog være en tendens til, at forbrugere vælger billigere produkter, når krisen kradser.
Set gennem investorbrillerne og med henvisning til værdiansættelse og markedsposition er Yi-Dan Wang mest positiv på William Demant med en købsanbefaling.
Deutsche Banks Yi-Dan Wang tilhører dog en af cirka 25 internationale analytikere, der følger de største virksomheder i industrien; blandt dem er der også flere, der er skeptiske over for værdiansættelsen af eksempelvis William Demant.
Analytikeren vurderer, at det danske selskab har den stærkeste produktportefølje, er udsat for den svageste konkurrence i et årti og har et stærkt ledelsesteam, der har bevist sit værd. Forventningen er, at William Demant vil få en organisk salgsvækst på otte procent og dermed vinde en større markedsandel.
Industriens forventede vækst på 4-5 procent vil blive drevet af en salgsvækst på 2-3 procent inden for høreapparater, der udgør 80 procent af salget. Salget af høre-implantater ventes at stige med 10-15 procent. Engrossalget inkl. øvrige produktgrupper ventes at stige til cirka 6,1 milliard dollars i 2012.
Læs også: ”Stand still” blandt “The Big Six” i høreapparatindustrien
WD har bedste produktportefølje
Deutsche Banks vurdering er, at William Demant har den suverænt stærkeste og bredeste portefølje af 2. generations trådløse, binaurale høreapparater. Dermed henviser analytikeren til den teknologi, hvor to høreapparater kommunikerer med hinanden ved hjælp af trådløs teknologi.
I indeværende år er forventningen, at William Demant yderligere vil distancere sig fra konkurrenterne med 3. generation af disse høreapparater. Også Sydbank skrev i en kommentar efter William Demants regnskab for 3. kvartal 2011, at selskabet ”fortsat befinder sig helt fremme i førerfeltet blandt verdens høreapparatproducenter.” Det skete især med henvisning til selskabets ”meget stærke produktportefølje”.
Generelt vurderer Deutsche Bank, at salget og indtjeningen i selskaberne i høreapparatindustrien i de kommende fem-ti år vil afvige mere fra hinanden, end det har været tilfældet i de forgangne fem-ti år. Det skyldes, at selskaberne med stærkt stigende udgifter til forskning og udvikling ikke har samme evne og finansielle muskler til at rykke på den binaurale front, ligesom der er forskel på deres muligheder for at opnå væsentlige synergier ved at købe op og operere på flere områder inden for industrien.